VIKING iMow TeaM slår sammen opptil ti robotklippere

VIKING iMow TeaM slår sammen opptil ti robotklippere

Med robotklipperen iMow Mower TeaM fra VIKING kan man bruke mellom to og ti robotklippere samtidig, og dermed kjapt klippe store plener som fotballbaner, golfbaner og parker.

Godt lagspill er ofte nøkkelen til suksess, og fotballspillere er ikke de eneste som vet dette. Derfor har VIKING gjort den vellykkede robotgressklipperen iMow MI 632 M til en lagspiller. Ved hjelp av programvaren iMow TeaM kan man nå for første gang klippe store plener med flere maskiner samtidig. Og alt styres med en brukervennlig app.

Et lag består av minimum to, og opptil ti, iMow-maskiner. Robotklipperne opereres automatisk og kan utføre rutinearbeid i parker, fotball og golfbaner osv.

Alle robotklipperne er koblet til internett og VIKING-programvaren brukes til å koordinere og overvåke driften av opptil ti robotklippere samtidig. Brukeren har full kontroll over alle maskinene til en hver tid. Appen er enkel å bruke og et assistentprogram hjelper brukeren gjennom den første installasjonen.

Kommer ikke i hverandres vei
IMow TeaM-medlemmene navigerer innenfor en installert perimetertråd og klipper strimler tilfeldig, men uten å komme i hverandres vei. Klipperne følger en algoritme som gir et vakkert og ensartet resultat. Hvis bestemte områder krever grundig klipping, kan appen brukes til å programmere opptil fire intensive soner (med tre intesitetsområder). Maskinene vil da jobbe mer intensivt i disse områdene.

Robotklipperen iMow MI 632 M leverer topp ytelse. Den endrer retning når den møter hindringer som trær, den bremser ned i bratte hellinger (opptil 45 prosent) og sensorer på enheten registrerer når det regner, når batteriet blir tømt eller når arbeidet er ferdig. MI 632 M kjører da tilbake til sin dokkingstasjon hvor den parkerer sikkert og lades opp. Dokkingstasjonene kan også plasseres i et beskyttet område utenfor plenen som skal klippes, noe som er nyttig i for eksempel offentlige parker.

Langvarig og sikkerhet
Et robust og roterende blad kutter gresset rent og nøyaktig. Bladet er spesielt langvarig fordi det er slipt langs begge kanter og slites derfor jevnt takket være regelmessig endring i rotasjonsendringene. Det millimeter korte gresset som gressavklippet forblir på plenen og gir verdifull økologisk gjødsel.

Sikkerheten er også ivaretatt, og spesielt med tanke på de skarpe knivene. Sensorer oppdager sensitive løft, og da vil maskinen stoppe øyeblikkelig. Maskinen kan også bæres komfortabelt med et eget bærehåndtak. Bladet blir automatisk plassert vekk fra kroppen.

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14