Vil måle seg mot verdenseliten

Vil måle seg mot verdenseliten

Fredag og lørdag er det klart for VM i Timbersports i Stuttgart, og det norske landslaget med Ole Ivar Lierhagen fra Brummunddal, Vebjørn Bleka Sønsteby fra Brøttum, Ole Magnus Syljuberget fra Mesnali, og Jon Arne Borg Engø fra Arneberg har som mål å måle seg mot verdenseliten.

Mer enn 100 deltakere fra 20 nasjoner stiller til start i årets VM i STIHL Timbersports i Porsche Arena i tyske Stuttgart. Forhåndsfavoritter er USA, Canada, Australia og vertsnasjon Tyskland, men også Norge håper å hevde seg.

- I fjor tok vi ny norsk rekord med tiden 1,23,20 i lagkonkurransen, men vi kom ikke til åttendelsfinalen. Det er definitivt målet i år, forteller Ole Magnus Syljuberget.

Syljuberget skal sammen med de tre andre nordmennene i aksjon under lagkonkurransen på fredag. Lørdag er det så klart for den individuelle konkurransen og der er det Vebjørn Bleka Sønsteby som forsvarer de norske fargene. Regjerende verdensmester er Jason Wynyard fra New Zealand, som har blitt verdensmester sju ganger.

Sønsteby gjorde det også sterkt under Nordisk Mesterskap i STIHL Timbersports i Elverum i august, men etter å ha fått problemer i den første øvelsen springboard, ble det vanskelig for Ringsaker-mannen å nå helt til topps. Han klarte imidlertid å sette ny nordisk rekord i øvelsen stock saw. Der gjelder det å kutte to skiver av en 40 centimeter tykk tømmerstokk på kortest mulig tid ved hjelp av en helt standard motorsag. Dette gjorde Sønsteby unna på 10,63 sekunder - noe som altså var den raskeste tiden registrert i Norden noen gang. Han satte også ny norsk rekord i øvelsen standing block chop, hvor deltagerne deler en 30 centimeter tykk stokk ved hjelp av øks. Dette greide han på imponerende 24,2 sekunder.

Timbersports har en lang tradisjon, og tidenes første konkurranse ble avholdt allerede i 1870. Det første verdensmesterskapet ble arrangert i Tasmania i 1891, og siden den gang har sporten vokst seg større og større. Stihl Timbersports består av seks grener: tre med øks; Springboard, Standing Block Chop og Underhand Chop, og tre med sag og motorsag; Stock Saw, Single Buck og Hot Saw. Grenene har fokus på en kombinasjon av ferdighet og styrke der utstyret kan veie opp til 30 kilo og ha en kraft på 80 Hk.

Du kan se mesterskapet direkte på denne websiden: http://www.stihl-timbersports.de/livestream-ct-2016-international.aspx#stuttgart

For mer informasjon:
Bjørn Sønsteby, Andreas Stihl AS: 951 36 625
Ole Ivar Lierhagen: 958 68 877

STIHL utviklet den første kjedesagen i 1926, deretter har det tilkommet mange produkter for skog og hage. Nå omfatter STIHL-gruppen datterselskaper i ca. 140 land og produksjon i flere land. Ønsker du å vite mer om STIHL konsernet, historie og utvikling, verdensnyheter fra STIHL eller hvor vi finnes representert rundt om i verden. Sjekk www.stihl.no

Pressekontakt PR og kommunikasjonssjef STIHL Norden +46 73 736 23 14