Blogg: 400 000 nordmenn forsikret mot helsekø

Blogg: 400 000 nordmenn forsikret mot helsekø

Av Hanne Gudding, kommunikssjonssjef i Storebrand

Rykende ferske tall fra Finans Norge viser at flere bedrifter forsikrer sine ansatte mot helsekø. 400 000 nordmenn har ved utgangen av 2013 en eller annen form for forsikring mot helsekø. Det er en økning på 13 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i 2012.

Selv om de fleste har helseforsikringen gjennom arbeidsgiver, viser de nye tallene at 35 000 nordmenn har individuelle ordninger. Det utgjør under 9 prosent av totalen på 404 000 forsikrede, viser tallene fra Finans Norge.

Aktive og mangfoldige kunder

I Storebrand tror vi årsaken til det økende salget er den høye kundetilfredsheten. Folk snakker om behandlingen og forteller andre om opplevelsen de har hatt etter å ha brukt forsikringen. Våre tall viser at 25% av kundene bruker forsikringen hvert år.

Og vi har alle type kunder hos oss. Fra nyfødte babyer til multinasjonale industriselskaper. Det er noen flere menn, som kan skyldes at de er noe mer aktive i arbeidslivet. Ellers er det heller ingen kundegruppe som spesielt skiller seg ut.

Ingen forsikring forbeholdt de rike

Helseforsikringer får til stadighet kritikk for å skape et klassedelt samfunn. Men det er ikke et tilbud forbeholdt de mest velstående. Det er mer et spørsmål om prioritering. Hva er rask behandling verdt?

I dag kan enhver på egen regning kjøpe seg behandling på et privat sykehus hvor som helst i verden. Vi har med andre ord et system hvor de rikeste kan kjøpe seg ut av køen, og kun de færreste har mulighet til dette. Helseforsikringer derimot er tilgjengelige for de aller fleste av oss.

Vi har de siste årene sett mange endringer i norsk helsevesen. Fritt sykehusvalg, samhandlingsreformen og IA-avtalen for å nevne noen. Ingenting av dette har påvirket salget av helseforsikring eller hvor fornøyde våre kunder er. For oss handler det rett og slett om å tilpasse forretningsmodellen, og vi i Storebrand applauderer alle forslag som forbedrer tilgangen og kvalitet i både offentlig og privat helsevesen.