Blogg: Barneforsikring: Vi tar på oss skylda!

Blogg: Barneforsikring: Vi tar på oss skylda!

Av: Kristin Nøkleby Holth, kommunikasjonssjef bank og forsikring

Norsk Familieøkonomi har nylig kåret Norges beste barneforsikringer. Og jeg skriver forsikringer i flertall, for denne gangen er det tre selskaper som deler førsteplassen. Vi tar vår del av skylden for at man ikke klarer å kåre én vinner.

Vi i Storebrand har bestemt oss for at vi skal ha den beste barneforsikringen. Vi ble testvinner både i Dine Penger og Norsk Familieøkonomis sammenlikninger i 2012/2013. I år er vi én av tre testvinnere i Norsk Familieøkonomis test av barneforsikring. Det betyr mye for oss.

Jeg skriver ikke dette for å skryte, selv om jeg er veldig stolt av barneforsikringen vår. En forsikring som har blitt enda bedre enn den var i fjor. Årets uavgjort-resultat skyldes at det er blitt vanskeligere å sammenlikne produktene fra de ulike selskapene. Når Norsk Familieøkonomi ikke klarer å kåre en vinner, hvordan skal du da vurdere hva som er best for ditt barn?

Kan du få alt?

De tre testvinnende barneforsikringene har mange fellestrekk og også noen ulikheter. I Storebrand har vi lagt vekt på innspill fra kundene våre, og har styrket barneforsikringen på flere punkter fra i fjor. Vi har fortsatt høye utbetalinger i forhold til prisen. I tillegg har vi sørget for en bedre sikring av barnets økonomi ved uførhet og raskere utbetaling ved flere alvorlige sykdommer som rammer barn.

Som foreldre og forbrukere vil vi gjerne finne den riktige kombinasjonen av produktfordeler og pris når vi skal velge for våre barn – uansett om det gjelder parkdress eller barneforsikring. Skulle vi fått med alle tenkelige fordeler i et produkt, kunne prisen blitt så høy at den ville vært uaktuell for de fleste. Derfor får vi ikke "alt" i noen av barneforsikringene. Spørsmålet er hva du kan velge innenfor en pris du opplever som rimelig for deg.

I testen fra Norsk Familieøkonomi heter det at Storebrands barneforsikring Pluss har "høye utbetalinger på tross av lav pris". Det er vi glade for, for dette er viktig for oss. Samtidig dekker vi ikke medisinsk invaliditet ved sykdom. Vi prioriterer heller god og rask utbetaling ved ni utvalgte sykdommer, samt en høy engangsutbetaling og månedlige utbetalinger ved arbeidsuførhet.

Så får du kanskje ikke alt i noen av barneforsikringene. Men én ting det er verdt å være oppmerksom på, er om barnet har mulighet til å gå over til en voksenforsikring uten å gi nye helseopplysninger. Storebrands barneforsikring sikrer barnet helt til det fyller 26 år. Deretter kan barnet fortsette med de viktigste dekningene for en voksen, nemlig dødsfall og uføre, uten å levere nye helseopplysninger. Denne praksisen er det langt fra alle tilbyderne som har.

Økonomisk trygghet - lenge

I dag har nesten 600 000 norske barn barneforsikring. Ved flere anledninger har det kommet kritikk fra dem som mener at slike forsikringer ikke er nødvendig, ettersom det offentlige helsevesenet dekker de behovene syke barn har.

Her er det delte meninger. Men selv kritikerne er enige i en ting: Utbetaling ved uførhet hos barn dekkes ikke godt nok av velferdsstaten.

Noen får strykkarakter

Av de 12 selskapene som Norsk Familieøkonomi har testet, har bare halvparten dekning for uførhet. Selv har de konkludert med at en barneforsikring uten uførepensjon automatisk gir strykkarakter i deres tester.

Vi deler denne oppfatningen. Det er derfor Storebrand gir den høyeste engangserstatningen i bransjen ved uførhet.

En engangsutbetaling som dette er viktig, men som pensjonsselskap vet vi at jevnlige utbetalinger er enda viktigere, enten man er pensjonist eller ufør. Derfor har vi sørget for en årlig utbetaling til barn som får sin arbeidsevne vesentlig redusert. Slik får barnet en bedre mulighet til å skape seg et godt liv, også som ufør.

Valget er ditt

Som årets test viser, kan du velge mellom tre veldig gode barneforsikringer fra de tre testvinnende leverandørene. Gjør du som meg og velger Storebrand, kan du gjøre det i trygg forvissning om at barnet har en av de beste barneforsikringene i markedet – og det til en god pris.

Så får vi heller ta vår del av skylden for at det er vanskelig å kåre den beste barneforsikringen. Og vi hjelper deg gjerne med å finne ut om vår barneforsikring kan være noe for din familie.