Blogg: Er du klar for 2016?

Her er mine beste tips for å være godt forberedt inn i året som kommer.

Økonomiske bekymringer kan være roten til mye ondt, og nå viser tallene at vi er mer bekymret for landets økonomi enn på mange år. Samtidig tror vi at vår egen økonomi vil klare seg godt gjennom nedgangstidene. Det er et paradoks, ettersom landets økonomiske utvikling nødvendigvis påvirker både arbeidsmarkedet og lønnsutviklingen fremover.

Her er mine råd til deg som ser denne sammenhengen, som er usikker på jobbutsiktene fremover, eller som bare vil være ekstra smart økonomisk:

• Sett deg inn i hva som potensielt kan skje: Må du i en periode over på arbeidsledighetstrygd, betyr det at du må klare deg på 62,4 prosent av inntekten din, begrenset til maksimalt 337 000 kroner i året brutto. Har du reserver å tære på? Hva med eventuell samboer/ektefelles inntekt og jobbutsikter? Tenk gjennom hva og hvor mye du kan stramme inn på hvis du må over på dagpenger i noen måneder.

• Bruk de lave rentene: Se på de lave boliglånsrentene som en mulighet hvis du har lån. Ikke en mulighet til å ta opp mer lån, men til å betale ned ekstra eller bygge opp en økonomisk buffer nå mens boligutgiftene er lave.

• Sikre deg hvis du har mye gjeld: Nå er fastrentene veldig lave. Hvis boliggjelden din holder deg våken om natten, eller du vet at høye renter vil knekke deg økonomisk, så vurder fastrente på hele eller deler av lånet. Hvis inntekten din ikke endrer seg negativt, kan du heller prøve å betale ned raskere på den delen med flytende rente.

• Kutt i store utgifter: En betydelig utgiftspost for mange er bil, og mange husholdninger har ikke bare én, men to biler. Å selge en bil kan monne mye og for noen bli helt nødvendig. Også mindre utgiftsposter kan gjøre en forskjell på totalen. Gå gjennom kontoutskriften din og kutt ned på løpende abonnementer og vaner du har lagt deg til, som du kan klare deg uten.
  • Sjekk prisen: Økonomisk usikkerhet bør være et påskudd for å sjekke om du har beste pris på de tjenestene du kjøper, for eksempel forsikringer og boliglån. Bedre lånerente kan utgjøre flere tusen kroner i året. For eksempel vil 0,5 prosentpoeng bedre rente på et boliglån til 3 millioner gi 15 000 kroner spart i året før skatt.

• Utsett om du må: Husk at det er mulig å fryse noen utgifter hvis du blir arbeidsledig. Har du boliglån, kan du be om avdragsfrihet en periode, det samme med studielån. Også leverandører av andre typer tjenester som strøm og telefon, kan vise fleksibilitet hvis du er i en vanskelig situasjon.

• Spar smart: Vi ser en tendens til at stadig flere vil legge av mer penger til senere. Sørg i så fall for å spare i noe som gir deg langsiktig god avkastning på pengene. Banksparing over tid nå er et direkte tapsprosjekt fordi rentene spises opp av prisvekst og skatt på kapitalinntekter. Har du mer enn tre års horisont på sparingen, velg aksje- eller kombinasjonsfond. Er du fullstendig allergisk mot risiko, så betal heller ned gjeld enn å oppbevare pengene i banken.

• Puss opp CV-en: Føler du deg utsatt for å bli oppsagt, så posisjoner deg for ny jobb så tidlig som mulig. Oppdater CV-en din, vær oppsøkende og varsle gjerne nettverket ditt om at du er interessert i jobbmuligheter.
  • Og til slutt, om det ikke er innlysende, styr unna forbruksgjeld! Dyre lån kan bli din verste fiende hvis du får redusert inntekten din.

Kristina Picard, forbrukerøkonom i Storebrand