Blogg: Hodet opp av sanden

Blogg: Hodet opp av sanden

Det handler ikke om å være pessimist, bare om å vite hvilke rettigheter du har om det utenkelige faktisk skulle skje. Vet du hva du vil få fra NAV og arbeidsgiveren din om du skulle bli ufør eller syk i lang tid?

Når det kommer til sykdommer og ulykker er det ikke uvanlig å tenke: "Det var veldig trist, men det skjer ikke meg …". Vi har empati med dem som rammes, men tar ikke inn over oss at det i realiteten kan hende alle. Vi oppfører oss som strutser, til den dagen det skjer noe uventet.

Du er kanskje en av dem som føler at livet tikker av gårde og at hverdagene bare avløser hverandre. Du kan være konge på jobben der den ene tidsfristen avløser den andre, en konge til å hente og levere barn eller kanskje en konge i baren. For så en dag å gå rett i veggen.

Veggen er bare en av de tingene som kan treffe deg. Men uansett hva du treffes av, vet du hva som vil skje med inntekten din hvis det umulige skjer akkurat deg?

Siden jeg jobber med forsikring, ser jeg at flere kan være tjent med å få klarhet i hva som vil skje med inntekten ved lengre tids sykdom. Nordmenn forsikrer hunden og katten sin, men er ofte mindre bevisste på å forsikre inntekten sin.

La meg ta noen eksempler.

Hvis du tjener under 530 000 kroner i året (6 G), har du allerede en brukbar dekning gjennom NAV. Med de nye reglene som ble innført ved nyttår, vil du få 66 prosent av inntekten i uføretrygd. Dette utgjør minimum ca 200 000 ved lave lønninger og maksimum ca 350 000 ved høye lønninger.

Tjener du derimot mer enn 530 000 kroner, vil du ikke kunne få mer i uføretrygd fra NAV enn maksbeløpet på rundt 350 000 kroner. Ville det vært nok for deg?

Mange av oss har en jobb vi liker og som vi gir en stor del av våre liv til, rundt åtte timer hver dag og kanskje enda mer. Men vi er usikre på hva vi får til gjengjeld om livet plutselig byr på utfordringer.

Det er én måte å få hodet opp av sanden på, og det er å skaffe deg oversikt over hvor godt du totalt sett er dekket gjennom NAV, arbeidsgiver og egne forsikringer.

Ordningene du har gjennom arbeidsgiver er enkelt å sjekke, enten du ser på brev du har fått tilsendt fra pensjons- og forsikringsleverandøren til arbeidsgiveren din, eller om du tar en prat med sjefen eller personalavdelingen. At man ønsker å sjekke ut flere av sine arbeidsvilkår enn bare lønn, er ikke rart. Det er noe alle bør gjøre! Da kan du finne ut om du har krav på utbetaling fra en uføreforsikring. Uføreforsikringen vil kompensere for en del av den tapte arbeidsinntekten din, og de beste kollektive uføredekningene gir sammen med uføretrygden fra NAV opp til 76 prosent av lønn utbetalt.

Dersom du finner ut at du ikke er godt nok dekket gjennom arbeidsgiver, kan du tegne en privat uføreforsikring i tillegg. Da kan du føle deg trygg på at du er godt rustet dersom sykdom skulle ramme inntekten din.

Det er en god følelse å ha kontroll over økonomien sin; ikke bare hva du har på lønnskontoen i dag, men også over hva som vil skje dersom du kommer ut for noe.

Vet du hvor godt du er dekket?