Blogg: Ti økonomitips til deg som skal flytte hjemmefra

Blogg: Ti økonomitips til deg som skal flytte hjemmefra

Har du tenkt på at du kan ønske deg innboforsikring eller en spareavtale av foreldrene dine?

Av Kristina Picard, forbrukerøkonom i Storebrand

Nylig var jeg på besøk hos elever ved Vestby videregående skole for å lære dem om privatøkonomi. Her er noen av mine tips til dem som snart skal ordne det økonomiske selv.

1. Hva er igjen når husleien er betalt?

Få oversikt over din økonomiske situasjon gjennom å sette opp et budsjett. Du trenger ikke å dele det helt ned på antall melk og brød, det holder å få oversikt over inntekter og faste og variable utgifter hver måned. Du vil antakelig oppdage at mye av pengene vil gå til boutgifter hver måned. Målet med budsjettet selvsagt å unngå å gå i minus, helst å gå noe i pluss hver måned, hvis du klarer.

2. Sikre deg med gode avtaler

Husk å skrive husleiekontrakt hvis du skal inn i leiemarkedet. Dette er for å sikre en tydelig avtale mellom begge parter og unngå konflikter senere. Du finner standard husleiekontrakter på Forbrukerrådet sine hjemmesider. Denne kontrakten, sammen med husleieloven, sikrer dine rettigheter som husleier.

3. Du trenger ikke betale alt alene

Spleiselag er ofte en god idé: Det er mange utgifter man kan dele med andre, den mest åpenbare er husleie. Mange kan bo rimeligere ved å velge å gå sammen om leilighet, bo i kollektiv, eller kjøpe leilighet med mulighet for utleie til flere. Men det er også mulig å spleise på utstyr, transport og mat. Mat til flere blir som regel rimeligere enn mat til én. Start en middagsklubb, eller kjøp stort og frys ned mat for flere dager.

4. Forsikre deg mot katastrofene

Ha de viktigste forsikringene i orden: Du trenger ikke mange forsikringer som ung, men mangler du de viktigste, kan det få store økonomiske konsekvenser for deg. Sjekk med foreldrene dine om du har reiseforsikring og innboforsikring gjennom deres forsikring. Hvis ikke må du ordne dette selv. Uføreforsikring vil jeg også anbefale unge fordi å bli ufør som ung går hardt utover din fremtidige inntekt. Er du ung og frisk, er uføreforsikring heldigvis veldig billig.

5. Kortene du ikke skal bruke

Faksimile Aftenposten.no

Hold deg unna kredittkort og forbrukslån. Dette er en sikker vei til økonomiske problemer, og beløpene vokser fort om du ikke betaler ned. Ikke se på kredittkort som ekstra penger, det er bare unntaksvis jeg vil anbefale unge å bruke kredittkort, for eksempel på reise. I saken til høyre kan du se hvor raskt en kredittkortregning kan skape problemer. (Faksimile: Aftenposten.no)

6.Tenk både nå og frem i tid

Spar litt hver måned om du klarer. De fleste unge ønsker seg inn på boligmarkedet og må begynne å spare opp egenkapital. BSU-sparing er bra, men best når du har skattbar inntekt slik at du får glede av skattefradraget. Jeg har aldri møtt noen som har angret på at de har spart, men det kan være vanskelig å spare mye som student eller nyetablert.

7. Vær smart med gaver og ønsker!

Studenter og nyetablerte har mye å tjene på å være spesifikke i ønsker før jul og bursdag og andre anledninger. Forsikringer, mobilabonnement eller et månedlig tilskudd er eksempler på gaver det går an å ønske seg av foreldre og besteforeldre. Eller hva med støvsuger, gavekort på mat, eller den dyreste boka på pensumlista? Som student mener jeg det også er lov å ønske seg penger.

8.
Finn.no er din venn

Kjøp brukt eller bytt med andre. Det er ikke bare trendy å tenke gjenbruk og bærekraft, det er også veldig smart. Finn.no og andre markedsplasser er en god løsning for folk som trenger noe, men som ikke vil betale så mye. Kanskje har du til og med noe du kan selge eller bytte?

9. Godt voksne har ikke alltid rett

Dyre vaner er vonde å vende. Selv om du flytter for deg selv, betyr det ikke at du har råd til alt mange voksne kan unne seg, som å gå på storshopping eller spise ofte ute. Mange blir dessuten mer sløve økonomisk etter hvert som de får bedre økonomi. Husk at du har ditt budsjett å forholde deg til og må ta smarte valg for deg.

10. Ikke gi dem åpent mål

Vær klar over at du er et attraktivt mål for kommersielle krefter når du kan inngå avtaler om lån og kreditt. Mange vil tjene penger på deg og selge deg ting du egentlig ikke trenger. Vær en bevisst forbruker og prøv å lukke øynene for den målrettede markedsføringen. Undersøk alltid muligheten for studentrabatter før du handler varer og tjenester.