Blogg: Villedende om fripoliser

Blogg: Villedende om fripoliser

Forbrukerøkonom Magne Gundersen i Sparebank 1 advarer mot å bytte fripoliser med rentegaranti til investeringsvalg i Aftenposten 3. mai. Som et generelt råd blir det for lettvint.

Av: Knut Dyre Haug, pensjonsøkonom i Storebrand

Gundersen peker på god, garantert avkastning, lave omkostninger og variasjon i pensjonssparingen som grunner til å beholde dagens fripolise, og påstår at «ingen kommer godt ut av et bytte nå og i overskuelig fremtid.» Hele innlegget kan du lese her.

Det er en påstand som vi føler behov for å nyansere:

God avkastning: Jo da, en årlig gjennomsnittlig garanti på 3,5 prosent har utvilsomt en verdi for mange. Den sikrer normalt at du ikke taper kjøpekraft, ettersom avkastningen er over forventet inflasjon. Har du få år igjen til pensjonsalder, så er dette et godt argument. Men 3,5 prosent garantert avkastning er ingen oppskrift på god, langsiktig avkastning. Det er nærliggende å sammenligne med Storebrands kunder med innskuddspensjon: Den vanligste spareprofilen, med 50 prosent aksjer, har de siste 10 årene gitt en gjennomsnittlig årlig avkastning på over 6 prosent, fratrukket kostnader. Og det i en periode som inkluderer den verste finanskrisen siden 1930-tallet.

Lave omkostninger: Kostnadene i dagens fripoliser er isolert sett lave. Samtidig er det viktig å understreke at det viktigste er ikke hva du betaler, men hva du faktisk får i pensjon. Vår anbefalte løsning for dem som velger investeringsvalg har årlige kostnader på under én prosent, og tilpasser aksjeandelen automatisk til din alder. Dersom du ønsker mer aksjer i sparingen din til en lavest mulig pris, er det fullt mulig å velge indeksfond med kostnader på nivå med dagens fripoliser.

Variert pensjonssparing: Mye av problemet med dagens fripoliser er nettopp at den årlige garantien hindrer leverandørene i å spre investeringene sine godt nok. Mye renter og lite aksjer sørger for at du får den garanterte avkastningen, men reduserer samtidig muligheten for meravkastning drastisk. Gundersen ser samtidig bort fra at den største delen av nordmenns pensjon i realiteten er en garantert renteplassering, nemlig folketrygden.

Avslutningsvis er det viktig å påpeke at investeringsvalg ikke passer for alle. Har du kort tid igjen til pensjonsalder eller er du fast bestemt på at du ikke ønsker noen markedsrisiko i sparingen din, bør du beholde garantien. Tilhører du ikke denne gruppen, vil vi anbefale å se på hva investeringsvalg innebærer for deg. Vi stiller strenge krav til vår rådgivning, og anbefaler kun kunder som kan forvente en betydelig høyere pensjon å bytte bort garantien.

Det hører med til historien at Sparebank 1 ikke tilbyr investeringsvalg til sine fripolisekunder. Så for Gundersens kunder er valget enkelt.

Denne bloggen er en forlenget versjon av en replikk som sto på trykk i Aftenposten 5. mai.