Blogg: Derfor er du ikke rik ennå

Blogg: Derfor er du ikke rik ennå

Av Kristina Picard, forbrukerøkonom i Storebrand

Er du blant dem som hver lørdag drømmer om at Lotto-kupongen skal gå inn til jackpot? Her er noen tips til hva du kan gjøre mens du venter.

Har du barn, har du kanskje fått spørsmålet: «Mamma/pappa, er vi rike?» Å svare noe fornuftig på dette er ikke alltid like lett. Sett i den store sammenhengen må de fleste nordmenn sies å være nokså privilegerte og rike materielt sett. Samtidig lever vi i et land hvor vi stadig blir minnet om at det er mange som har mer enn oss. Dette bidrar nok til at mange ønsker at de hadde hatt litt mer å rutte med. Gjerne mye mer også. Men hvordan komme dit?

Jeg fikk dette spørsmålet fra en KK-journalist for en stund siden, og nedenfor ser du mine beste forslag til KKs lesere:

Du bruker opp alt du har: Det er ingen tvil om at høyt forbruk er en trussel, både for en bærekraftig utvikling og for alle som ønsker å bli formuende. Det er heller ikke tilfeldig at det var akkurat gjerrigknarken onkel Skrue som kunne bade i en pengebinge hver morgen. Storebrand har tidligere gjennomført en undersøkelse som viser at annenhver nordmann ofte eller av og til går tom for penger før neste lønning. Noen har det trangt og føler de ikke har noe valg, men mange av oss bruker mye penger på ting vi overhodet ikke trenger. Hva akkurat du sløser mest på, vet du antakelig best selv. Hvis du ikke vet det, så anbefaler jeg å gå gjennom de siste kontoutskriftene i nettbanken – du vil finne mye av svaret der.

Du lever på kreditt: Verre enn å gå tom før lønning er det å bruke penger du ikke har, og det er dessverre mange som bruker kredittkortet litt for ofte. Kredittkort er et fint produkt når du trenger det, men kredittkortgjeld og forbrukslån er dyrt! Som regel ligger renten i overkant av 20 prosent. Det kan virke som småpenger, men sannheten er at mange nordmenn betaler flere tusen kroner i året i renter på sitt kredittkortforbruk. Dermed blir tingene du kjøper, vesentlig dyrere enn prislappen du så i butikken. Salgsvarene du kjøpte, har i realiteten fått full pris igjen hvis du venter lenge med å betale kredittkortregningen.

Du sparer ingenting: Dette henger selvsagt sammen med de to andre punktene. Hvis du bruker opp alt du har, blir det ikke noe igjen til sparing. Går du alltid tom før lønning, men drømmer om å bygge opp en stor formue, så inngå i hvert fall en spareavtale med fast trekk på lønningsdagen. Da er du sikret at du sparer noe hver måned.

Les også: Slik bør du spare

Du tjener for dårlig: Lav lønn betyr mindre penger til sparing og investering. Føler du at du sakker akterut på lønnsstigen, så vurder om du skal ta initiativ til en prat om lønnen din, eller tenk på om det er på tide å ta et steg videre i karrièren. Min erfaring er at mange, og spesielt damer, kvier seg for å snakke med sjefen om lønn, men at nesten like mange blir positivt overrasket når de tar opp dette temaet.

Du leier bolig: Å betale ned på boliglånet er for mange den enkleste måten å spare på, fordi nedbetaling av gjeld på mange måter fungerer som tvangssparing. Du har investert i noe som på lang sikt blir ditt, eller som gir deg mer egenkapital senere. Du kan også regne med at boligen på lang sikt stiger i verdi minst på linje med den generelle prisstigningen. Dermed stiger formuen din ytterligere.

Du tar ingen sjanser: Vil du bli virkelig rik, da er det ikke mye hjelp i punktene over. Blant landets rikeste finner vi blant annet gründere, industribyggere, artister, forfattere, aksjespekulanter, toppidrettsutøvere, eiendomsinvestorer og toppledere. En fellesnevner for disse er at de satser big time, enten på sitt eget talent eller der andre ikke tør. Noen av dem låner til langt over pipa og håper at det går bra. Å ta sjansen får være rådet til alle som virkelig vil se millionene rulle inn på konto. For alle andre kan det være greit å starte fra toppen her.