​Blogg: Det beste økonomirådet for 2015

​Blogg: Det beste økonomirådet for 2015

Av: Kristina Picard, forbrukerøkonom i Storebrand

Her om dagen fikk jeg et spørsmål av en journalist i Kvinneguiden: Hvis du skulle gi ett økonomisk råd for 2015, hva skulle det være?

Det føltes som en umulig oppgave. Det finnes ikke ett råd som passer like godt for alle, uavhengig av inntekt, yrke, gjeldsgrad, familiesituasjon, geografi og ikke minst, alder.

Som om ikke det var nok, så går vi mer usikre tider i møte. Oljeprisen faller, kronen har svekket seg mot annen valuta, og arbeidsledigheten skal noe opp, ifølge prognosene. Dette påvirker norsk økonomi, men det påvirker noen geografiske områder, yrkesgrupper og bransjer mer enn andre. Finnes det da ett råd som kan gjelde alle?

Her er noen av de viktigste økonomiske tipsene jeg var innom før jeg bestemte meg:

Ikke bytt til en mindre trygg jobb

Noe av det viktigste i økonomisk usikre tider, er å sikre inntekten din. Samlivsbrudd, boligbobler eller stigende priser kan virke skummelt for privatøkonomien, men så lenge du har en fast inntekt, så har du et godt utgangspunkt for å takle utfordringene.

Har du en litt anstrengt økonomi, er mitt råd derfor å tenke deg godt om før du bytter jobb hvis du har en sikker jobb i dag. I mange bransjer er det fortsatt ansienniteten på nåværende arbeidsplass som veier tyngst i møtet med nedbemanning. Er du ny i jobben, er du nederst på den ansiennitetsstigen. Med andre ord er sjansen stor for at det er akkurat deg bedriften må kvitte seg med først.

I nedgangstider er det heller ikke like enkelt å forhandle om en god lønn, og da kan et jobbskifte fort bli mindre attraktivt enn det du så for deg. Er du lei jobben, se på hvilke muligheter som finnes internt før du går til det skrittet å søke deg ut. Jobber du i en utsatt bransje, kan dette være tiden for å stå på litt ekstra og vise seg frem på arbeidsplassen heller enn å finne ny arbeidsgiver.

Betal ned gjeld

Å kvitte seg med gjeld er et godt råd i usikre tider. Nedbetaling av lån blir ofte fremhevet som smart sparing fordi rentene på lån som regel er høyere enn sparerentene. Dermed får du en høyere realavkastning enn ved å spare i banken.

Skal du betale ned gjeld, gjelder regelen om å kvitte seg med de dyreste lånene først, altså den gjelden hvor du har høyest rente. Gjør du det, så sikrer du at du betaler minst mulig i renter gjennom nedbetalingsperioden. Betal minimumsbeløpene på alle andre lån som forfaller, og betal ned så mye du klarer på det dyreste lånet.

Å betale ned forbruksgjeld gir deg større økonomisk frihet. Betaler du ned boliggjeld, er du mindre sårbar for svingninger i boligmarkedet.

Husk at hvis det skal lønne seg å spare mens du har lån, bør du spare i noe som gir deg høyere forventet avkastning, som aksje- eller kombinasjonsfond.

Se også: Lav gjeld – en gyllen mulighet

Start en spareavtale

Et annet godt råd i usikre tider, er å legge litt ekstra til side. En månedlig spareavtale, i aksje- eller kombinasjonsfond, kan sikre deg kjøpekraft senere. Dessverre tror jeg mange undervurderer rentes rente-effekten, altså effekten av å starte tidlig sparing. Starter du nå, trenger du ikke spare like mye som hvis du venter. Rentene, eller avkastningen, som det heter for fond, gjør mye av jobben for deg. Du kan sikre deg en stor gratis lunsj hvis du klarer å spare jevnt og «glemme» pengene.

Forutsetningen er at du sparer i noe som gir en høyere forventet avkastning enn prisstigningen i samfunnet. Nå som bankrentene er så lave, bør du velge bærekraftig fondssparing for penger som skal spares lenge. Er du trofast mot spareavtalen din, vil du takke deg selv for den lille ekstrainnsatsen om 10, 15 eller 20 år.

Her kan du lese mer om hvorfor jeg foretrekker spareavtale fremfor engangsinnskudd

Bruk penger som før

Nei, det henger ikke helt sammen med de første punktene, og når fremtiden er usikker, er det en vanlig refleks at vi strammer inn på forbruket og sparer mer. Det er likevel viktig ikke å miste perspektivet. Hvis vi er mange nok som blir veldig forsiktige med pengebruken og mye flinkere til å spare, så setter det andres arbeidsplasser i fare. Det er fortsatt lav arbeidsledighet i Norge sammenlignet med andre land, så lev som før så lenge du selv føler du har en sikker jobb og inntekt og god kontroll på økonomien din.

I tillegg til ovennevnte så finnes det selvsagt mange gode økonomiske råd og tips der ute. Bare her på bloggen vår kan du finne mange. Men hva er det aller beste for 2015? Jeg måtte velge ett, og svaret kan du lese her på Kvinneguiden.