​Blogg: «Dette er sikkert et dumt spørsmål ... »

​Blogg: «Dette er sikkert et dumt spørsmål ... »

Av: Kristina Picard, forbrukerøkonom i Storebrand

Pensjonsrådgivere i Storebrand forteller meg at de ikke har tall på hvor mange kunder som starter samtalen med nettopp den frasen der. Hva er det som er så dumt egentlig?

«Nå spør jeg sikkert dumt, men …» eller «Du tror sikkert jeg er dum som spør om dette …» er velkjente uttalelser for dem som jobber på kundesenteret.

Jeg må innrømme at jeg kjenner meg igjen. Enkelte ganger brenner jeg inne med spørsmål, rett og slett fordi jeg ikke har «fulgt med i timen», eller av frykt for å spørre om noe veldig dumt. Og det er jo veldig dumt.

Når det kommer til pensjon, kan du være helt sikker på at du ikke er alene om å sitte med noen ubesvarte spørsmål. Til tross for utallige pensjonsforsider på Dagbladet – her er det fortsatt mange som lurer på mye.

For å forstå pensjonssystemet kan det være greit å begynne med det viktigste først. Du trenger heller ikke vite alt, det holder at du har oversikt over de reglene som angår deg. Derfor grep jeg sjansen til å gi et lynkurs i Aftenposten søndag, som du kan lese hvis du vil kunne det jeg mener er det aller viktigste for de fleste av oss.

Alle som er fast ansatt i Norge i dag, har tjenestepensjon gjennom arbeidsgiver. Det betyr at du har et kundeforhold hos en pensjonsleverandør, som har som oppgave å hjelpe deg med pensjon. Akkurat som at du ringer til bredbåndsleverandøren når noe skurrer, kan du ringe pensjonsleverandøren og høre hvorfor dette pensjonstallet ditt ble så lavt. Eller var det ikke sånn at du hadde en fripolise?

Husk at det ikke finnes dumme spørsmål om pensjon eller personlig økonomi! Tvert imot skal du være stolt av at du ser nærmere på økonomien din. Økonomisk kontroll gir ikke bare en god følelse der og da, det kommer deg til gode gjennom hele livet.

Så neste gang du tar kontakt, kan du heller begynne med: «Nå skal jeg spørre om noe som jeg tror veldig mange lurer på …» Og så skal du fortsette å spørre til du er helt sikker på at du har fått alle svarene du trenger for å bli tryggere på dette med pensjon og hvordan fremtiden vil se ut for deg.

Når du blir pensjonist, vil du takke deg selv for at du turte å være litt «dum» den dagen i 2015.