Åpent brev til klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft

Åpent brev til klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft

Vi skriver til deg fordi både du som miljøvernminister og vi som pensjonsleverandør står foran en av årets viktigste uker.

For deg er uken avgjørende fordi det er en mulighet til å bidra til at FNs klimaforhandlinger gir verden et håp om å klare to graders-målet. For oss er uken avgjørende fordi resultatet har så stor betydning for vår mulighet – som forvalter av langsiktig kapital - til å gi kundene en god pensjon og en god verden å pensjonere seg i. En forpliktende klimaavtale i Warszawa vil gi klarere spilleregler, som igjen gir trygghet for å øke takten på integrering av bærekraft i vår kapitalforvaltning.

Finansbransjens spilleregler er sannsynligvis ikke øverst på agendaen i Warszawa. Kanskje er det ikke på agendaen i det hele tatt. Det ville i så fall være veldig synd, for vår mulighet til å påvirke den omstillingen verden trenger, er større enn de fleste tror. I dag bidrar majoriteten av finansbransjen til status quo, ofte omtalt som "business as usual". Fortsetter vi slik, leder det til en temperaturøkning som er betydelig høyere enn to grader, større belastning på naturressurser, vedvarende avhengighet av fossil energi, flere og mer ekstreme naturkatastrofer og mer volatile finansmarkeder. Dette er ikke et tiltalende scenario, verken for deg, oss, eller for alle kundene som sparer til en pensjon de skal ta ut om 20, 30 eller 40 år.

Lyspunktet er at enkelte i finansbransjen ser muligheter i de forandringene som kommer, og gjør det vi kan for å være en katalysator i klimaomstillingen. Vi vil derfor gjerne, på vegne av alle bærekraftige kapitalforvaltere, gi deg vår ønskeliste for din reise til Warszawa:

• Etabler finansieringsløsninger i samarbeid med private aktører som også støtter utviklingslandene i sin omstilling. Tenk nytt og ta i bruk statlige garantier og grønne investeringsbanker. Inviter oss og andre private kapitalforvaltere med på finansiering av  for eksempel grønne obligasjoner. Vi tror at det grønne investeringsfondet som ble etablert under møtet i Cancùn, med fordel kan styrkes av privat kapital.

• Sikre at nytt regelverk for finanssektoren, Solvens 2 og Basel 3, tar hensyn til bærekraftsaspekter og stimulerer til bærekraftige investeringsvalg. Langsiktige investeringer i samfunnsbygging og infrastruktur har potensial for å bli en god 'match' med private pensjonsfond.

• Stans subsidier til fossil energi og gå i bresjen for å bygge opp fornybare energikilder. Lite er  så avgjørende for global vekst som stabil tilgang til billig og grønn energi. Å stanse subsidiering av fossil energi vil dessuten bidra positivt til det viktige, men krevende arbeidet med å redusere omfanget av en potensiell karbonboble.

Vi er overbevist om at du, som oss, mener finansbransjen kan gjøre mer for å bidra til en bærekraftig utvikling. Derfor vil vi også gi deg et råd som det er fullt mulig å gjennomføre – selv om det skulle vise seg at møtet i Warszawa ikke gir de resultatene vi håper på:

• Sørg for at vårt statlige pensjonsfond tar på seg ledertrøyen innenfor bærekraftige investeringer. Det ville fungere som katalysator for hele finansbransjen. Vi trenger ikke et nytt etikkråd eller flere utelukkelser , men et tydelig oppdrag om å integrere relevante bærekraft i hele forvaltningen med ett formål: Å sikre god, langsiktig avkastning.

Tine Sundtoft, vi vet at du har en tøff uke foran deg, men du har også mulighet til å gjøre en stor forskjell. Storebrand forvalter nesten 500 milliarder norske kroner, og vi har 1,7 millioner kunder i Norge og Sverige. På deres vegne ber vi deg være så radikal som overhodet mulig i Warszawa. En sterk klimaavtale og innovative finansieringsløsninger vil være en velkommen nyhet for finansbransjen og norske pensjonssparere. Dessuten har det avgjørende betydning for finanssektorens mulighet for å skape stabil, langsiktig og god avkastning til fremtidens pensjonister.

Lykke til!

Christine Meisingset, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand