Desember er bulketid - unngå dobbel ergrelse

Desember er bulketid - unngå dobbel ergrelse

I dagene før jul bulker nesten dobbelt så mange bilen som ellers i året. Når uhellet først er ute, er det én tabbe som ofte går igjen.

Antall anmeldte skader på personbiler på grunn av sammenstøt har hatt en jevn økning de siste årene, og desember topper skadestatistikken.

– Fyll ut skademeldingsskjema så nøyaktig som mulig! Det er rådet fra fagsjef for motor i Storebrand, Petter Berg, til nordmenn som skulle være så uheldige å bulke før jul.

Ifølge Berg bør man alltid fylle ut skademeldingsskjema etter et sammenstøt.

– Selv om politiet på stedet eventuelt sier at det er unødvendig for rettslig ansvar, er det likevel nødvendig for å sikre riktig ansvarsplassering i forhold til oppgjør. Det er ikke alltid skader er synlig på bilen, men de kan komme til syne på verksted senere. Derfor bør man alltid fylle ut skjemaet, uansett, sier Berg.

Glemmer side to
Berg forteller at det er mange som glemmer å fylle ut den andre siden på skademeldingsskjemaet.

– Vi opplever at mange kun har fylt ut den første siden, og glemmer side to. Her skal fører gi sin skriftlige beskrivelse av hvordan uhellet oppstod, sier han.

Et godt råd er å notere navn og nummer på eventuelle vitner som så hva som skjedde. Kameraet på mobilen kan være et godt hjelpemiddel for å dokumentere situasjonen.

Dobbel ergrelse
Berg forteller at det først og fremst er bilføreren det går utover når skadeskjema uteblir eller leveres ufullstendig.

– Ved levering av mangelfullt skademeldingsskjema tar det lengre tid for partene å få saken behandlet hos forsikringsselskapene. Resultatet blir dobbel ergrelse. Er all nødvendig informasjon på plass, slipper forsikringsselskapene å leke detektiv og kan heller bruke tiden på å avgjøre ansvaret selskapene i mellom, sier Berg.

Han minner om at det alltid er lettest å huske hva som er skjedd rett etter hendelsen, mens det senere kan bli vanskeligere å huske detaljer.

Trenger ikke avgjøre skyld
Fagsjefen forteller at det særlig er ved uenighet om hendelsesforløpet at norske bilister leverer ufullstendige skademeldingsskjemaer.

– Det er ingen som krever at skyld for hendelsen skal avgjøres på stedet. Det er forsikringsselskapet som vurderer ansvarsfordeling og verkstedet som vurderer skadeomfanget. I feltet "Bemerkninger eller forbehold" får begge parter uansett mulighet til å skrive ned eventuelle uenigheter og bemerkninger, sier Berg.

Vær mot andre…
86 prosent av bilførerne hevdet at de alltid ville lagt igjen beskjed med navn og telefonnummer dersom de bulket en parkert bil, ifølge en undersøkelse Storebrand gjennomførte i fjor.

Bare 15 prosent tror andre bilister ville gjort det samme, med mindre det var noen som så hva som skjedde. Med vitner til hendelsen tror ytterligere 44 prosent at andre ville lagt igjen beskjed.

Uhell på parkeringsplasser gir heldigvis som regel mindre skader, men er like fullt fryktelig ergerlig. Det føles ikke minst urettferdig hvis noen andre har bulket din bil, mens du må ta kostnaden.

– Vi får hvert år mange fortvilte henvendelser om skader ingen vil ta ansvar for. Noen er til og med så frekke at de legger igjen en lapp der de bare skriver tull, for at det skal se ut som de legger igjen navn og telefonnummer. Derfor oppfordrer vi alle til å si ifra dersom de er vitne til bilbulking, sier Berg i Storebrand Forsikring

Gode råd for å unngå parkeringsbulk

-  Plasser bilen langt unna inngangsdøra - der er det som regel færre biler.

-  Forsøk å parkere midt i det oppmerkede området.

-  Unngå å parkere i nærheten av handlevogner.

Gode råd hvis ulykken først har inntruffet

-  Spør folk i nærheten om de har sett noe.

-  Noter navn og telefonnummer på eventuelle vitner.

-  Se etter videokamera som kan ha filmet hendelsen.

-  Meld skaden til forsikringsselskapet.

Tips til utfylling av skademeldingsskjema:

1.  Fyll alltid ut skademelding, selv om det ikke er noe rettslig ansvar å fordele.

2.  Fyll også ut skademelding selv om det ikke er noen synlige skader på bilen. Skadene kan komme til syne senere.

3.  Skriv tydelig! Det er ikke nødvendig med polisenummer så lenge kjennemerker på bilen kommer godt fram.

4.  Kontroller at kjennemerke på skademeldingen stemmer med de involverte biler. Dersom det er en lastebil med henger, er det registreringsnummeret på lastebilen som er av betydning – ikke registreringsnummeret på hengeren.

5.  Noter navn og telefonnummer til vitner som så hva som skjedde.

6.  Kamera på mobilen kan brukes for å dokumentere situasjonen, husk å gi beskjed om at det er tatt bilder til forsikringsselskapet.

7.  Legg merke til trafikkskilt eller annen merking i området, noter dette ned i skjemaet.

8.  Det er ikke viktig å avgjøre skyld på stedet; ansvarsfordeling avgjøres av forsikringsselskapet.

9.  I feltet "Bemerkninger eller forbehold" kan begge parter skrive ned sin mening om saken. Husk å benytte denne muligheten hvis dere er uenige om saken.

10.  Tegn en skisse på skademeldingen om hvordan sammenstøtet skjedde. Dette kan også gjøres på eget ark, som tillegges samme betydning som selve meldingen.

11.  Skademeldingen er dobbel, og hver part sender til sitt forsikringsselskap.

12.  Mangler du skademeldingsskjema, ta kontakt med forsikringsselskapet ditt