Frykter å bli syke på ferie

Frykter å bli syke på ferie

Nordmenn er aller mest redde for sykdom når de reiser på ferie, viser en fersk undersøkelse fra Storebrand. Tyveri og tapt reisegods er mindre viktig for de aller fleste.

Så mange som 84 prosent sier de har egen reiseforsikring, men hva er den viktigste grunnen til at de tegner den? – Frykt for sykdom, svarer nesten halvparten av de spurte. Det viser en fersk spørreundersøkelse gjennomført av Norstat for Storebrand.

Mens bare 1 av 10 oppgir tyveri som viktigste årsak til å tegne reiseforsikring, så svarer hele 45 prosent, nesten 1 av 2, at de tegner reiseforsikring i tilfelle sykdom på reise. 32 prosent oppgir ulykke på reise som viktigste årsak til å tegne reiseforsikring.

– Undersøkelsen viser at selv om vi stadig skaffer oss dyrere og finere ting, så er det liv og helse som er det viktigste for nordmenn når de reiser på ferie. Nordmenn har skjønt hvor god hjelp de kan få dersom uhellet virkelig er ute, tror kommunikasjonssjef i Storebrand Kristina Picard

Ikke overraskende er det de eldste som er aller mest redde for sykdom. Hele 53 prosent av de over 50 år oppgir dette som viktigste grunn til å tegne reiseforsikring.

Hva er den viktigste årsaken til at du tegner reiseforsikring?

I tilfelle tyveri på reise:   10 %
I tilfelle sykdom på reise:   45 %
I tilfelle ulykke på reise:   32 %
I tilfelle jeg må avbestille reisen:   4 %
Annet:   7 %
Jeg kjøper ikke reiseforsikring:   1 %

Vanligst å miste reisegods
Bare fire prosent sier at avbestillingsforsikring er viktigste årsak til at de tegner reiseforsikring, selv om svært mange bruker reiseforsikringen til nettopp dette.

Statistikk fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) viser imidlertid at det fortsatt er tap/tyveri av reisegods som er den hyppigst meldte skadetypen, riktignok tett etterfulgt av sykdom.

Ser man derimot på størrelsene på erstatningsutbetalingene fra forsikringsselskapene knyttet til reiseforsikring, er det nettopp utbetalinger til sykdom som utgjør den desidert største posten. Tallene viser at det kan bli veldig kostbart å bli syk på ferie uten reiseforsikring.

Godt dekket uansett
Blir du syk på ferie, er du godt dekket med en helårs reiseforsikring. Reisesyke dekker nødvendige og vanlige sykeutgifter som oppstår under reise, og dekningen omfatter for eksempel også tilkallelse av familiemedlem og reiseavbrudd/tapt ferie.

Du betaler ingen egenandeler om du har reiseforsikring hos Storebrand, og summen som dekkes ved reisesyke er ubegrenset.

– Med en god reiseforsikring skal du føle deg trygg på ferie, men det er verdt å merke seg at du også er forsikret om du bare skal en tur til byen. Du trenger ikke reise langt av gårde for å være dekket av reiseforsikringen, sier Picard.

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.