Ikke kvitt deg med kvitteringer

Pressemelding   •   jun 23, 2013 07:00 CEST

Spar på kvitteringer fra varer du kjøper på ferie. På den måten får du et riktigere forsikringsoppgjør dersom uhellet skulle være ute, råder forsikringsselskap.

Risikoen for å bli frastjålet er langt høyere når du er på reise enn ellers.

- Tyverier skjer dessverre langt oftere på reise, fordi bagasjen gjerne ikke kan oppbevares like trygt som hjemme. Turister er også ettertraktet blant kjeltringer fordi de ofte har mye verdier på seg, forteller Hanne Gudding, informasjonssjef i Storebrand Forsikring.

Sikker med kvittering

Ved tap av bagasje vil mange forsikringsselskap etterspørre kvitteringer eller annen dokumentasjon på ting som er frastjålet. Erfaringene viser at svært mange ikke har spart på dem.

Også ved varekjøp i Norge kaster de fleste av oss kvitteringen hvis klesplagget passer og ikke skal byttes. Ved dyre kleskjøp anbefaler Storebrand at vi ikke gjør det. På den måten vet man verdien på plaggene som tas med på ferien. En reserveløsning er å vise til kontoutskrifter, hvor kjøpene fremgår.

Kontant betaling

En ny undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Storebrand viser også at drøye 2 av 10 betaler kontant når de er på ferie. I de tilfellene vil eneste dokumentasjon på kjøpet være kvitteringen.

- Kunden vil få et raskere, enklere og mer rettferdig oppgjør dersom kvitteringer kan fremvises. Det er det ingen tvil om hva som har gått tapt, avslutter Gudding.

Storebrand råder også alle til å sjekke transaksjonene i nettbanken etter endt ferie, for å være sikker på at man kjenner igjen alle beløpene som er trukket.

Hanne Gudding, informasjonssjef i Storebrand 924 27 413