​Januar er høytid for pensjonssjekk

​Januar er høytid for pensjonssjekk

Januar er en av månedene hvor flest sjekker sin pensjon, viser tall fra Norsk Pensjon og Storebrand. – En times pensjonssjekk i januar kan gi deg store økonomiske gevinster i fremtiden, sier Knut Dyre Haug i Storebrand.

Om det er nyttårsforsettene som gjør utslaget og gjør januar til høytid for sjekk av pensjonen, er ikke godt å si. Tall fra pensjonsportalen Norsk Pensjon, som en samlet finansnæring står bak, viser i alle fall at januar er blant de månedene hvor flest sjekker sin pensjonen sin. Og det er lønnsomt.

– Statistikken viser at interessen for pensjon har økt jevnt de siste årene, og i 2013 var det i gjennomsnitt over 50.000 forespørsler til Norsk Pensjons database hver måned, sier Dag Vidar Bautz, daglig leder i Norsk Pensjon.

Samme tendensen vises også i Storebrands trafikktall.

– Å logge seg inn for å finne sitt pensjonstall er vel anvendt tid. Her er det snakk om å bruke en times tid på noe som kan ha stor betydning senere i livet, sier pensjonsøkonom Knut Dyre Haug i Storebrand.

Kun én av 20 positivt overrasket
I en undersøkelse Norstat gjennomførte for Storebrand i fjor svarte 1 av 4 av de spurte at de har sjekket sin pensjon på nett. Av disse var det kun én av tjue som ble positivt overrasket over pensjonsprognosen. Tre av ti oppga at resultatet var lavere enn forventet, mens seks av ti oppga at den var omtrent som forventet.

– Jo tidligere du skaffer deg oversikt over hva du kan regne med å få i pensjon, jo mer tid har du til å gjøre nødvendige tilpasninger, sier Dyre Haug, og fortsetter:

– Oppdager du at du har utsikter til mager pensjonstilværelse, kan du forbedre til økonomi som pensjonist ved å starte privat sparing. Jo før du starter, jo bedre blir din pensjon, sier han.

Alt samlet på et sted
For å få en kjapp prognose på din fremtidige pensjon, kan du bruke en av de åpne pensjonskalkulatorene som finnes på nett. Er du på jakt etter mer presise og personlige beregninger kan du logge deg inn – for eksempel på norskpensjon.no, nav.no eller storebrand.no.

– På storebrand.no henter vi nå tall både fra NAV og Norsk Pensjon. Dermed får du full pensjonsoversikt på alle disse nettstedene. På storebrand.no kan du i tillegg beregne ditt sparebehov ut fra hvor mye du tror du trenger som pensjonist, og dra i spaker for å se på hvordan varierende pensjonsalder påvirker årlig pensjon. Dette gir en aha-opplevelse for mange, sier Dyre Haug.

Uførepensjon også i pensjonsportalene
I løpet av 2015 jobber Norsk Pensjon med at også uføreforsikringer skal fremkomme på den innloggede nettsiden til hver enkelt. Det vil gi et enda mer komplett bilde av din økonomiske situasjon.

– En naturlig del av din personlige pensjonsplan er forsikringer som uførepensjon, barnepensjon og etterlattepensjon. Dette er viktige forsikringsdekninger for å sikre deg og familien økonomisk dersom du skulle bli ufør eller falle fra, men altfor mange mangler disse livsforsikringene eller er usikre på om de har dem eller ei. Å få uføreforsikringer inn i pensjonsportalene vil gjøre det enda lettere å få oversikt over pensjon og forsikringer, avslutter pensjonsøkonomen.

Bildetekst:
Sett av litt tid til dette:
– Å logge seg inn for å finne sitt pensjonstall er vel anvendt tid. Her er det snakk om å bruke en times tid for å få en bedre oversikt over din økonomiske situasjon dine siste 10-20-30 leveår, sier pensjonsøkonom Knut Dyre Haug i Storebrand (bildet over).

Egen boks:

Pensjonsøkonomens råd til hvordan du kan øke pensjonstallet ditt i året som kommer:

1. Få oversikt
Logg deg inn på norskpensjon.no, nav.no eller storebrand.no og se hva du kan forvente å få i pensjon. Vurder dette opp mot hvor mye du tror du trenger.

2. Velg riktig spareprofil én gang for alle
Har du innskuddspensjon der du jobber i dag, har du også muligheten til selv å bestemme hvordan pengene dine skal plasseres. Har du mange år igjen til pensjonsalder, kan du forvente å få en høyere pensjon hvis du velger en høyere aksjeandel. Alle nye kunder i Storebrand får automatisk standardløsningen "Anbefalt pensjon", hvor aksjeandelen er høy i begynnelsen av karrieren, og trappes gradvis ned frem mot pensjonsalder.

3. Samle din pensjon
Har du arbeidet flere steder, har du fått med deg opptjente pensjonsrettigheter fra tidligere arbeidsforhold, kalt pensjonskapitalbevis. Et godt råd er å samle dine pensjonskapitalbevis hos én leverandør. Det gir lavere kostnader og bedre oversikt. Enkelt, trygt og smart.

4. Kjøp en privat spareavtale
De fleste har behov for å spare til pensjon på egenhånd for å få en romslig økonomi som pensjonister. Hvis du setter av noen hundrelapper i måneden til en privat spareavtale, er dette penger som kommer deg selv til gode den dagen du går av med pensjon. PS: Har du bruk for pengene før, kan du ta de ut – det er ikke bindingstid på vanlig fondssparing.

(Kilde: Storebrand)

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.