Kvinner vet aller minst om pensjon

Kvinner vet aller minst om pensjon

Sju av ti kvinner har ingen anelse om hvor mye arbeidsgiver sparer for dem i pensjon. – 8. mars er en fin anledning til å spørre sjefen om bedriftens pensjonsavtale, sier Knut Dyre Haug i Storebrand.

En undersøkelse gjennomført av Norstat for Storebrand viser at hele 72 prosent av norske kvinner ikke vet hvor mange penger arbeidsgiver satte inn på deres pensjonskonto i fjor. Til sammenligning innrømmer 59 prosent av mennene det samme.

– Det er særlig urovekkende at så mange kvinner ikke har oversikt over pensjonen sin. Kvinner tjener mindre enn menn og har færre oppsparte midler. Når vi i tillegg vet at 40 prosent av yrkesaktive kvinner jobber deltid, blir det desto viktigere å ta ansvar for egen økonomi. I snitt får mannlige pensjonister utbetalt over 50.000 kroner mer enn hva kvinnene får, sier pensjonsøkonom Knut Dyre Haug i Storebrand.

– Sjekk mer enn bare lønnsslippen

Han får støtte av uavhengig pensjonsekspert og jurist Alexandra Plahte i konsulentselskapet Steenberg & Plahte.

– Mange jeg møter opplever pensjon som både sammensatt og komplisert og tenker nok at «det får bli det det blir». Riktignok kan man ikke forhandle individuelt om pensjonsordning på jobben, det må være like regler for alle ansatte. Likevel bør man sette seg inn hva man ligger an til å få i pensjon, sier Plahte.

Hun mener mange ser seg blind på lønnslippen og glemmer verdien av pensjonsordningen man har gjennom jobben. Altfor mange glemmer dessuten at pensjon er mer enn alderspensjon.

– Vel så viktig er det å vite hva man er dekket for dersom det skulle smelle i morgen. Uførepensjon og etterlattepensjon er også pensjon.

Usikker på hvor de finner informasjon

Undersøkelsen viser også at fem av ti kvinner ikke vet hvor de kan finne informasjon om hvor mye arbeidsgiver sparer for dem i pensjon, mot fire av ti menn.

Blant de som mener at de vet, svarer flest at de finner denne informasjonen på pensjonsleverandørens nettsider. På andre og tredjeplass kommer "personalavdelingen på arbeidsplassen" og NAV. De to første kan gi deg oversikt over hvor mye arbeidsgiver sparer i pensjon for deg, mens NAV og pensjonsleverandøren kan gi anslag på din fremtidige pensjon.

Dyre Haug tror årsaken til at kvinner vet mindre om sin pensjon kan være at mannen i familien fremdeles er den som tar mest ansvar for større økonomiske vurderinger, mens kvinnen tar seg av den daglige økonomien med innkjøp og regninger.

– Forskjellen på en god pensjonsavtale med fem prosent innskudd og en dårlig med to prosent innskudd kan fort utgjøre 50 000 kroner i årlig pensjon for en vanlig lønnstaker. Har du kun en minimumsordning med to prosent sparing på arbeidsplassen, bør du og dine kolleger ta dette opp med arbeidsgiveren.

– Skaff deg oversikt

Han gir kvinner og menn følgende råd: Bli bevisst på hvor mye du får å leve av når du går av med pensjon!

– Sett av en times tid til å få oversikt over pensjonen din. Du kan starte med nettsidene til NAV, Norskpensjon eller Storebrand. Vurder pensjonen du kan forvente å få opp mot det du tror du trenger, og legg opp en spareplan deretter, anbefaler Dyre Haug.