​Lånekundene strømmer til fastrente

​Lånekundene strømmer til fastrente

Pengemarkedsrentene har steget siden det amerikanske presidentvalget, og den siste tiden har etterspørselen etter fastrentelån skutt i været. – Ikke alle tåler en kraftig renteøkning. Fastrentelån er en rimelig forsikring mot dette, sier kommunikasjonssjef Anthon Andreassen i Storebrand.

Storebrand opplevde en firedobling av antall nye lånekunder med fastrentelån fra september til oktober. Én av tre nye lånekunder over 50 år velger fastrente, mens yngre låntakere fremdeles er mer tilbakeholdne.

Usikkerheten i kjølvannet av det amerikanske presidentvalget har utvilsomt bidratt til økt etterspørsel.

– Det er mye som tyder på at lånerentene har passert bunnen. Samtidig er tryggheten som fastrente gir knapt vært billigere. Vi skal ikke påstå at fastrentelån vil lønne seg de neste fem, ti eller 20 årene, men vi ser at flere søker tryggheten som et slikt lån gir, sier Andreassen.

Han understreker at hovedargumentet for å binde lånerenten er forutsigbarhet. Fastrentelån er rett og slett en forsikring mot høye renter – samtidig som det gir deg en trygghet for hva du har i boliglåneutgifter de kommende årene.

Mulig å binde renten i 20 år
Statistikk fra SSB viser at under ni prosent av alle norske boliglån har fastrente. Så få som 1,5 prosent har bundet renten i mer enn fem år.

– Lang rentebinding er bedre enn kort, siden det er vanskelig å forutse rentenivået mange år frem i tid. Hva renten blir neste år er det mindre usikkerhet om, sier Andreassen.

Storebrand tilbyr som eneste bank i det norske markedet 20 års rentebinding til privatkunder. I dag kan man binde boliglånsrenten i 20 år til 3,50 prosent nominell rente. Binder du i ti år betaler du 2,85 prosent i hele perioden.

– Sammenlikner du med dagens flytende rente, som i mange banker ligger rundt 0,5 prosent lavere enn ti års binding, så vil forskjellen i månedlig kostnad etter skatt være ca. 300 kroner per million i gjeld. Det er en rimelig forsikring for å sikre nattesøvnen, sier Andreassen.

Se alle Storebrands lånerenter og betingelser her: https://www.storebrand.no/privat/bank-og-lan/dagens-lanerenter

Storebrands ambisjon er å være best på sparing til pensjon. Storebrand skal levere bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon slik at den enkelte får en bedre pensjon, og en bedre verden å gå av med pensjon i. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 1,9 millioner personkunder, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 560 milliarder kroner og er Norges største private kapitalforvalter. Vi jobber målrettet for å nå visjonen om at Våre kunder anbefaler oss. Storebrand-aksjen (STB) er notert på Oslo Børs og selskapet har fått plass på Dow Jones Sustainability Index siden 1999.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på twitter @Storebrand_no