Slik unngår du bulking i helgen

Slik unngår du bulking i helgen

Det er helgen før julaften, og nordmenn skal gjøre sine siste juleinnkjøp.  Stress bak rattet påvirker konsentrasjonen, og vi lar oss lett distrahere, viser ny undersøkelse. – Å kjøre bil er en fulltidsjobb. Viker oppmerksomheten vekk fra trafikken bare et øyeblikk, kan det få katastrofale følger, sier forsikringsselskap.

Totalt sier 4 av 10 at de oftest blir distrahert av "andre trafikanter" og "mobilen". Det viser undersøkelse som Norstat har gjennomført for Storebrand.

– Det er vanskelig å kjøre trafikksikkert hvis vi utsetter oss selv for aktiviteter som fjerner oppmerksomheten fra trafikken. Her bør vi nok alle tenke oss om en ekstra gang, sier Hanne Gudding, kommunikasjonssjef i Storebrand.

Bulkesesongen er i gang

Hun forteller om kunder som både har bulket borti andre biler og selv blitt bulket borti på grunn av uoppmerksomhet i trafikken. I mange tilfeller er det kun snakk om materielle skader, men det er også tilfeller med personskader.

– Mange bilister er nok ikke er klar hvordan et "kort øyeblikks uoppmerksomhet" kan ha fatale konsekvenser. Dette gjelder både i relasjon til andre bilister, syklister og fotgjengere, fortsetter Gudding.

"Barn i baksetet" og "Inntak av mat og drikke" nevnes også blant de elementene som distraherer oss bak rattet. Et fåtall sier de lar seg distrahere av "musikk/radio" og "reklame langs veien".

– Ta det med ro bak rattet i helgen, så slipper du å bekymre deg for eventuelle bulkeskader sammen med resten juleforberedelsene, avslutter Gudding.

Slik holder du oppmerksomheten i trafikken:

• Ta høyde for trafikksituasjonen ved enhver form for distraherende aktiviteter.

Alle aktiviteter innebærer en risiko hvis de utføres på et uhensiktsmessig tidspunkt.

Det er derfor viktig å være oppmerksom på den trafikale situasjonen både akkurat nå og litt lenger frem på veien før forstyrrende aktiviteter igangsettes.

• Unngå irrelevante aktiviteter hvis trafikksituasjonen er krevende.

I krevende trafikksituasjoner er det ikke sikkert du har de nødvendige ressurser til rådighet for å avverge en farlig situasjon, hvis du samtidig foretar en annen aktivitet. Eksempler på krevende trafikksituasjoner er dårlig føre, dårlig sikt, tett trafikk eller ukjent vei.

• Unngå aktiviteter som gjør det nødvendig å se vekk fra trafikken.

Visuell orientering er avgjørende for trafikksikker kjøring. Å se vekk, selv i kort tid, innebærer en risiko for å overse noe vesentlig, for eksempel et barn som løper ut i veien.

• Planlegg reisen før du drar.

Sørg for å tenke gjennom hva du får bruk for når du kjører, og sørg for å gjøre det klart før avreise. Det gjelder for eksempel inntasting av destinasjon på GPS, sette mobilen klar i handsfree, ha ekstra smokk til babyen innenfor rekkevidde osv.

• Unngå aktiviteter du kan bli veldig opptatt av.

Aktiviteter som krever mye oppmerksomhet kan medføre at du glemmer å orientere deg i trafikken. Det kan være samtaler om kompliserte problemstillinger, høy musikk eller sms-tasting.

• Unngå aktiviteter som gjør det vanskelig å manøvrere bilen.

Aktiviteter som medfører at du slipper rattet kan føre til at du ikke er i stand til å styre bilen forsvarlig. Dermed er det en risiko for at du mister kontroll over bilen. Det er i særlig grad tilfelle i situasjoner hvor det uventet dukker opp en skarp sving, eller svingen er skarpere enn du trodde, noe løper ut i veien, eller det ligger noe i veibanen.

Kilde: Trygg Trafikk