​Mange sitter "skattefast" i dårlige og dyre aksjefond

Altfor mange fondskunder sitter innelåst i dyre og dårlige aksjefond. Nå er redningen her: Med aksjesparekonto kan kundene bytte til bedre og billigere aksjefond – uten at dette utløser skatt.

Startskuddet for aksjesparekonto gikk 1. september, og Storebrand merker stor interesse fra kunder som vil flytte sine aksjefond til aksjesparekonto.

– Det er alle type kunder som flytter sine aksjefond til aksjesparekonto. Både småsparere med noen hundre kroner i månedlig sparing, til formuende med flere millioner kroner i fond, forteller Ronny Kiss, leder for pensjon og sparing i personmarkedet i Storebrand.

Kiss mener at det er spesielt én gruppe som bør være glad for at aksjesparekonto har blitt en realitet.

– Mange titusen fondskunder sitter "skattefast" i dyre og dårlige aksjefond solgt av banken deres for mange år siden. Dette kan være gamle AMS-fond solgt på 80- og -90 tallet, med 1,5-2 prosent i forvaltningshonorar. Fondene har gjerne mer enn doblet seg i verdi, men likevel tapt mot indeksen i de fleste årene.

– Kundene har ikke solgt fondene, av frykt for en stor skatteregning og dermed et mindre beløp å reinvestere. Er du blant disse, kan du nå flytte fondene til aksjesparekonto, og bytte til bedre, billigere og mer bærekraftige aksjefond uten å betale skatt, sier han.

Kiss presiserer at også kunder som sitter med gode aksjefond bør flytte fondene til aksjesparekonto.

– Det kan jo hende at dagens vinnerfond blir taperfond om noen år. I en aksjesparekonto er pengene skjermet for skatt så lenge de står på konto, og du kan flytte sparepengene til andre aksjefond uten at det utløser gevinstskatt.

Skattereglene ved uttak er dessuten mer gunstig i en aksjesparekonto enn om kunden eier aksjefondet privat. I en aksjesparekonto kan du nemlig ta ut innskuddet og skjermingsfradraget skattefritt. Først når gevinsten tas ut må du betale skatt. Eier du aksjefondet privat, er det FIFO-prinsippet som gjelder for skattlegging, altså at du alltid først selger andelen du kjøpte først. Har du gevinst på andelene du selger må du betale skatt av gevinsten, justert for skjermingsfradrag.

Har du derimot aksjefond som har falt i verdi, er det ikke sikkert det vil lønne seg å flytte disse fondene over i en aksjesparekonto. Er det snakk om betydelige tap, bør man regne på hva som er mest lønnsomt, presiserer Kiss.

Storebrand ble i januar kåret til verdens mest bærekraftige finansselskap av Corporate Knights Global 100. I vår lanserte Storebrand et av verdens første fossilfrie indeksfond, Storebrand Global Pluss, med 0,4 prosent i forvaltningskostnad.

Om Storebrands kostnader i aksjefond og aksjesparekonto:

I Storebrand er det ingen administrasjons- eller etableringsgebyrer i aksjesparekonto. Du betaler kun forvaltningskostnadene i de fondene du til enhver tid eier. Fondsbytter og flytting er selvsagt gratis. Våre indeksfond har årlige kostnader på 0,2 til 0,4 prosent, og prisbelønte Storebrand Global Multifaktor, har en forvaltningskostnad på 0,75 prosent. Ønsker du aksjefond som er aktivt forvaltet, varierer de årlige kostnadene fra 0,75 til 2 prosent. I tillegg til egne aksjefond fra Storebrand og Delphi, tilbys også aksjefond fra de største forvaltere i Norge, totalt ca 150 aksjefond.

Les mer om Aksjesparekonto og fondsutvalg på Storebrand.no:

Storebrands ambisjon er å være best på sparing til pensjon. Storebrand skal levere bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon slik at den enkelte får en bedre pensjon, og en bedre verden å gå av med pensjon i. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 1,9 millioner personkunder, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 600 milliarder kroner og er Norges største private kapitalforvalter. Vi jobber målrettet for å nå visjonen om at Våre kunder anbefaler oss. Storebrand-aksjen (STB) er notert på Oslo Børs.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på twitter @Storebrand_no