Når bilen blir alene hjemme

Når bilen blir alene hjemme

Pass på hvor du parkerer hvis bilen blir igjen hjemme i juleferien. Da unngår du å komme hjem til skadet bil.Det skal mye til at det går så galt som i den populære julefilmen "Alene hjemme", men det er en fare for at du kan komme hjem fra juleferie til skadet bil. Planlegger du litt på forhånd, kan du unngå skader mens du er på juletur.

– Det kan falle mye snø mens du er på juleferie. Sørg derfor for at du setter fra deg bilen på et sted der den ikke kan rammes av snøras fra tak eller står i veien for brøytebilen, sier Ole-Henrik Nygaard, skadesjef for motor i Storebrand Forsikring.

Bor du i en by og må parkere i gaten, er det grunn til å være spesielt oppmerksom på at brøytebilen kan få problemer med snøryddingen.

Bilen kan skli
Uheldige bileiere har opplevd at parkerte biler har sklidd ved væromslag.

– Dersom bilen står på is eller snø og det blir mildere i været, kan det dannes vann som gjør at bilen begynner å skli på underlaget. Har du mulighet, er det derfor best å parkere bilen på flatmark om det er snø og du skal være borte en stund, sier Nygaard.

Avsides eller trafikkert?
Dersom bilen parkeres på et avsidesliggende sted, er det større fare for innbrudd enn om du parkerer i mer trafikkerte områder.

– Vi anbefaler ikke folk å parkere på avsidesliggende områder dersom de skal være borte i lengre tid. Bilen er mer utsatt for tyveri hvis tyven kan jobbe uforstyrret, sier Nygaard.

Det kan likevel være en grei regel å parkere i litt avstand fra andre biler. Da kan du unngå at noen kjører inn i bilen eller bulker den når de åpner døren på sin egen bil.

Kan naboen se etter bilen din?
Byboere kan sjelden velge og vrake i ledige parkeringsplasser. Finner du ikke en trygg plass for din bil, kan det være en løsning å be naboen eller en venn om hjelp.

– Det er veldig kjedelig å komme hjem fra ferie til bulket bil. Har du en nabo eller venn som kan ta vare på bilnøklene og flytte den om nødvendig, kan det være et alternativ om du ikke finner en trygg parkeringsplass, sier Nygaard i Storebrand.

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.