Nye kullkutt i Storebrand

Nye kullkutt i Storebrand

– Det er uklokt å investere langsiktige pensjonspenger i kullselskaper, mener leder for bærekraftige investeringer i Storebrand. Antall selskaper som utelukkes på grunn av kull, dobles.

Storebrand tar ytterligere skritt for å redusere sine fossile investeringer. Totalt 40 selskaper er nå utelukket på grunn av virksomhet knyttet til kull, mot tidligere 19 selskaper.

Klimaendringene er en av de mest omfattende risikofaktorene innenfor bærekraftige investeringer. To tredjedeler av påviste fossile energireserver kan ikke utnyttes hvis verden skal nå togradersmålet, ifølge International Energy Agency (IEA).

– Vi mener det er uklokt og ulønnsomt å investere langsiktige spare- og pensjonspenger i kullselskaper, og vi har tatt enda større skritt for å sikre at investeringene våre er bærekraftige, sier leder for bærekraftige investeringer i Storebrand Matthew Smith.

Beregninger Storebrand har gjort, viser at selskapet så langt har tjent mellom 80 og 90 millioner kroner på utelukkelse av kull.

Kravene skjerpet

Storebrand startet med utelukkelser på kull allerede i begynnelsen av 2013.Denne høsten har Storebrand intensivert arbeidet med å redusere eksponeringen mot kull. Helt konkret har følgende blitt gjort:

• I sektoren Energy er alle selskaper som driver primært med kull, utelukket.
  • I sektoren Materials har vi utelukket alle selskaper som har over 30 prosent av sine inntekter fra utvinning av kull.
  • I sektoren Utilities har vi utelukket alle selskaper som har over 30 prosent av sine inntekter fra produksjon av kullkraft.

For de selskapene som ligger rundt grensen, vurderer vi sammensetningen av selskapenes kraftkilder de siste årene, for å identifisere selskaper som har begynt på en omstilling mot fornybare energikilder.

– Storebrands viktigste mål som pensjonsleverandør er at kundene får en best mulig pensjon når de blir pensjonister. Mange av kundene våre tar dette steget først om 30-40 år. Derfor må vi ha et langsiktig perspektiv i forvaltningen vår. Vi skal bidra til en god pensjon – og en god verden å gå av med pensjon i, avslutter Smith.