Otovo vinner Storebrands bærekraftspris – Årets Håndtrykk

Otovo vinner Storebrands bærekraftspris – Årets Håndtrykk

Otovo AS vinner årets håndtykk med sitt viktige arbeid med å fjerne barrierene for småskala solenergi i det Norske og Skandinaviske markedet. Otovo representerer en ny måte å tenke på innenfor sitt felt, og har gjennom et innovativt tankesett bygget videre på eksisterende løsninger. Løsningen er rettet mot folk flest, har allerede kommet godt i gang, og har et stort potensial også utover Norges landegrenser.

Bærekraft er verdiskapende endring

Årets håndtrykk ble opprettet i forbindelse med Storebrands 250 års jubileum i 2017. Hensikten med prisen er å hedre enkeltpersoner, selskaper eller organisasjoner som bidrar til positiv fremdrift mot FNs bærekraftmål. Vinneren av «Årets håndtrykk» skal kunne utgjøre en forskjell.

- Bærekraft handler om nødvendig, kreativ og verdiskapende endring. Derfor ønsker vi å hedre pionerer som driver samfunnet i riktig retning, sier Konsernsjef Odd Arild Grefstad i Storebrand.

-Aktørene som er nominert her i dag er ulike når det gjelder både sak og virkemidler, men har til felles at de er en enorm inspirasjon for alle oss som er opptatt av bærekraft, sier Grefstad.

Overveldende respons

Siden lanseringen av bærekraftprisen i mai har det kommet inn godt over 60 nominasjonssøknader. Søknadene har kommet fra et bredt spekter av bransjer og organisasjoner og viser at FNs bærekraftmål implementeres i viktige sektorer landet rundt.

- For to år siden lanserte FN bærekraftmålene, et veikart for utviklingen mot 2030. For å kunne nå målene er det viktig at vi gir oppmerksomhet og støtte til viktige initiativ som gjør veien kortere mot et verdenssamfunn som skaper vekst i samspill med en robust natur og et stabilt klima. Samlet sett har derfor summen av alle søknadene, og ikke minst kvaliteten på prosjektene, vært svært oppløftende, sier juryformann og bærekraftekspert i Storebrand, Harald Bjugstad-Holm.

- Å velge en vinner blant de nominerte var ingen enkel oppgave. Alle tre kandidatene fortjener ros og oppmerksomhet for sitt bidrag til å finne gode klimaløsninger, avslutter Bjugstad-Holm.

Ved siden av vinneren var DD Waters og Norsk Klimanettverk blant finalistene. DD Waters jobber for å tilby rent drikkevann til områder i verden som ikke har tilgang til det i dag. Det gjør de ved hjelp av nullutslipps-produksjon og effektiv transport og distribusjon av vann til over hele verden. Norsk Klimanettverk var nominert for Klimafestivalen som i 2017 har hatt over 150 arrangementer i 125 byer. I januar arrangeres en spektakulær video-installasjon på taket til Den Norske Opera.

Juryens sammensetning

• Anders Bjartnes, ansvarlig redaktør i Energi og Klima og redaktør for Norsk Klimastiftelses publikasjoner
  • Lars Jackob Tynnes Pedersen og Sveinung Jørgensen, professor ved NHH
  • Nina Jensen, leder WWF
  • Ellen Behrens, Ass. Direktør Samfunnsansvar i Orkla
  • Bjørn Haugland, Chief Sustainability Officer i DNV GL
  • Harald Bjugstad-Holm, Bærekraftekspert i Storebrand

Storebrands ambisjon er å være best på sparing til pensjon. Storebrand skal levere bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon slik at den enkelte får en bedre pensjon, og en bedre verden å gå av med pensjon i. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 1,9 millioner personkunder i Norge og Sverige, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 600 milliarder kroner og er Norges største private kapitalforvalter. Vi jobber målrettet for å nå visjonen om at Våre kunder anbefaler oss. Storebrand ble i 2017 kåret til verdens mest bærekraftige finansselskap under World Economic Forum i Davos. Storebrand-aksjen (STB) er notert på Oslo Børs.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på twitter @Storebrand_no