Slik får du pensjonsjackpot

Slik får du pensjonsjackpot

Nordmenn bruker 12,5 milliarder kroner i året på pengespill hos Norsk Tipping. Det er ikke umulig å bli millionær ved å spille Lotto. Men den fins en enklere og sikrere måte.

Norske spillkunder bruker i gjennomsnitt 580 kroner i måneden på Lotto, tipping og andre pengespill i regi av Norsk Tipping. Lotto og Vikinglotto står for nesten halvparten, viser tall fra Norsk Tipping. For mens de fleste helt sikkert kunne tenke seg å stikke av med førstegevinsten i Lotto, så er ikke sjansen veldig stor.  1 til 5,4 millioner per rekke, for å være presis.

Selv om gjennomsnittskunden satser alle sine 580 kroner, og leverer inn 116 forskjellige Lotto-rekker én gang i måneden, så sitter man igjen med en toppgevinstsjanse på litt over 1 til 46 400 per trekning.

580 kroner i måneden kan bli én million
Så hva skjer hvis du fra ung alder hadde satt det samme beløpet inn på en månedlig spareavtale? Jo, du kan bli millionær på den måten også. Ikke lottomillionær, men pensjonsmillionær.

En spareavtale på 580 kroner i måneden er på ingen måte et urealistisk eksempel:  Statistikk fra Verdipapirfondenes forening viser at nordmenn som har spareavtaler i fond i gjennomsnitt sparer 791 kroner i måneden.

Så hva hvis du starter en spareavtale som 30-åring? Jo, Storebrands beregninger viser at en månedlig spareavtale på 580 kroner kan forventes å vokse til rundt 1 050 000 kroner den dagen du fyller 67 år. Da forutsetter vi at pengene plasseres i et kombinasjonsfond (Storebrand Anbefalt Pensjon), og beløpet er fratrukket kostnader. Avkastningen er basert på Finans Norges bransjeavtale for avkastningsprognoser, hvor man forventer en årlig, nominell avkastning på 7,5 prosent for aksjer og 2,5 prosent for obligasjoner, gitt en inflasjon på 2,5 prosent.

Må tåle risiko
PensjonsrockPensjonsøkonom Knut Dyre Haug (bildet) i Storebrand understreker at dette er et realistisk scenario for alle som er villige til å ha en høy aksjeandel i sparingen sin, og at regnestykket tar utgangspunkt i normal avkastning for bransjen.

Han understreker at denne typen langsiktig sparing er det beste man kan gjøre for å sikre seg økonomisk frihet som pensjonist.

Og hvis det er spenningen man er ute etter, så kan det være spennende nok å følge med på sin egen pensjonsportefølje.

– Ved å gå inn på avtalen kan man se hvordan verdien på pengene varierer fra dag til dag. Så gjelder det å ha litt is i magen, og ikke løpe til tippekiosken ved første tegn til børsfall, understreker han.