Varsler ekstremværet "Urd":  Mandag ettermiddag vil et stormsenter gi ekstreme værforhold på Vestlandet sør for Stad, og etterhvert Østafjellsi følge ​Meteorologisk institutt. Foto: MET.no
Varsler ekstremværet "Urd": Mandag ettermiddag vil et stormsenter gi ekstreme værforhold på Vestlandet sør for Stad, og etterhvert Østafjellsi følge ​Meteorologisk institutt. Foto: MET.no

​Slik sikrer du deg før julestormene

Meteorologisk institutt varsler storm andre juledag i store deler av Sør-Norge. Vi gir deg tips til forebygging – og hva du skal gjøre om du har fått en skade som følge av uværet.

– I ekstrem vind kan gjenstander som flyr gjennom luften gjøre stor skade på både personer og eiendeler. Det viktigste er å sikre løse eiendeler utendørs før stormen kommer, sier Bjørn Erik Sættem, kommunikasjonssjef i Storebrand.

Skadeforebyggende tips fra Storebrand:

• Har du fortsatt hagemøbler eller trampoline ute, sett dem inn eller bind dem fast.
  • Har du båt på land eller på vann, sjekk om båten ligger trygt.
  • Det er meldt springflo. Har du hus, naust eller båter helt nede ved vannkanten bør du forberede deg.
  • Hold deg inne mens stormen pågår.

Begrens skadeomfanget:

• Har du fått en skade, prioriter å begrense skaden i å utvikle seg. Husk å sette sikkerhet for personer først.
  • Sikre skadestedet slik at ikke ytterligere skader oppstår. Kontakt politi og/ eller brannvesenet for hjelp til avsperring området og sikring av skadet bygning.
  • Skader på yttertak og vegger bør dekkes til for å unngå at vann trenger inn i bygningen.
  • Eventuelt vann som har trengt inn i bygget bør tørkes opp så raskt som mulig for å unngå ytterligere skader.
  • Oppstår det skade på byggets elektriske anlegget må elektriker kontaktes for kontroll og utbedring.
  • Det kan være stor fare forbundet med å fjerne veltede trær. Tilkall eventuelt brannvesenet for å få hjelp.

Får du hjelp av lokal håndverker til å begrense eller utbedre skaden:

• Ta vare på ting du ønsker erstatning for. Bilder eller film av skaden kan brukes til å vurdere omfang og erstatningssum.
  • Be kostnadsoppsett eller faktura på arbeidet som kan sendes inn sammen til forsikringsselskapet.

Meld skaden til forsikringsselskapet

Når skade meldes vil kundebehandlere vurdere om skaden skal takseres eller om ytterligere tiltak skal igangsettes. Forsikringsselskapet gir råd og veiledning om hva en kan gjøre selv og hvem man eventuelt kan kontakte for bistand til å begrense skade.

– Fremdrift i saken avhenger av omfang, fare for merskade og hvilke valgmuligheter man har for utbedring, forteller Sættem.

Les mer om erstatningsordningene ved naturskader på www.naturskade.no

Storebrands ambisjon er å være best på sparing til pensjon. Storebrand skal levere bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon slik at den enkelte får en bedre pensjon, og en bedre verden å gå av med pensjon i. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 1,9 millioner personkunder, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 560 milliarder kroner og er Norges største private kapitalforvalter. Vi jobber målrettet for å nå visjonen om at Våre kunder anbefaler oss. Storebrand-aksjen (STB) er notert på Oslo Børs og selskapet har fått plass på Dow Jones Sustainability Index siden 1999.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på twitter @Storebrand_no