Slik takler du restskatten

Slik takler du restskatten

I dag er siste frist for å betale restskatten uten rentepåslag. – Hvis du ikke har råd eller mulighet til å betale nå, finnes det heldigvis løsninger man kan vurdere, sier Storebrands forbrukerøkonom.

Selv om flertallet får penger tilbake på skatten, er det også flere hundre tusen nordmenn som ender opp med restskatt hvert år. Noen velger dette bevisst fordi det i praksis er et rentefritt lån fra staten, mens for andre kommer den ekstra skatteregningen som en stor overraskelse.

– De som ikke har satt av penger til å betale restskatten til høsten, må tenke alternativt, og da lønner det seg å begynne nå, sier forbrukerøkonom i Storebrand, Kristina Picard.

Legg en plan
Staten er en tøff kreditor, og regningene må betales for å unngå forsinkelsesrenter og, i verste fall, tvangsinnkreving.

– Det finnes løsninger som kanskje ikke er de første man tenker på, som for eksempel å be banken om hjelp, eller å be om forskudd på lønn. Det viktigste er at du legger en plan for hvordan restskatten skal betales, sier forbrukerøkonomen.

Unngå samme overraskelse neste år
Kom restskatten overraskende på, så kan du ta grep for å unngå den samme nedturen neste år. Du kan bruke en skattekalkulator for å beregne hvor mye skatt du bør betale i inneværende år.

– Hvis du finner ut at du blir trukket for lite nå, kan du be arbeidsgiveren din om å trekke deg mer hver måned resten av året. Alternativt kan du sette differansen til side på en sparekonto, så du vet du har pengene der ved neste skatteoppgjør, sier Picard.

Tips for å takle restskatten:

·  Spar inn litt på ferien. Nordmenn er glade i å reise, men en billigere ferie kan være redningen for mange.

·  Reduser forbruket. Har du en budsjettfunksjon i nettbanken, kan du enkelt se hva pengene gikk til på samme tid i fjor. Hvis du begynner å kutte nå, kan du spare en del hver måned frem til første forfall.

·  Se grundig gjennom selvangivelsen. Står det penger på konti du hadde glemt at du hadde?

·  Kan du jobbe litt ekstra? I en del yrker er det muligheter for overtidsarbeid og/eller ekstra skift. Har du kapasitet til det, kan noen ekstra arbeidstimer hjelpe deg langt på vei.

·  Be banken om hjelp. Har du boliglån, så kan du søke om avdragsutsettelse på ett eller flere avdrag. Har du studielån, kan du også søke om betalingsutsettelse hos Lånekassen. Husk at det uansett løper renter på lånene dine.

·  Tenk kreativt! Har du noe du kan selge? Mange har møbler, utstyr og klær som de ikke har bruk for. Starter du nå, kan du kvitte deg med ting du ikke bruker og i tillegg få penger for det.

·  Kan du ta opp et privat lån? Noen er så heldige å ha familie og venner som kan hjelpe med et lån til hyggelig rente. Husk å lage en skriftlig avtale og en nedbetalingsplan med tydelige betingelser.

·  Er restskattebeløpet stort, kan du vurdere å refinansiere boliglånet ditt eller søke om rammelån/boligkreditt. Før du vurderer dette, må du se på boligsituasjonen din og behovet for egenkapital for eksempel ved flytting. Har du allerede en høy belåningsgrad på boligen, er ikke refinansiering et godt alternativ for deg.

·  Be om forskudd på lønn. Dette er en mulighet mange arbeidsgivere tilbyr, som kan skaffe deg ekstra likviditet. Husk imidlertid på at lønnen skal vare lengre enn normalt.

·  Er du i en vanskelig økonomisk situasjon eller har andre problemer, er det mulig å søke kemneren om betalingsutsettelse på restskatten. Vilkårene for å få innvilget dette, er imidlertid strenge, så mange må regne med å få avslag.

(Kilde: Storebrand)