Sparefordeler bare for de rike

Sparefordeler bare for de rike

– Regjeringen sier i statsbudsjettet at det skal bli mer lønnsomt å spare. Men det blir bare mer lønnsomt å spare for dem som har mye fra før. De med gjeld og små formuer får ingen glede av at formueskatten reduseres. Hvor er bedre BSU-regler og bedre skatteregler for privat pensjonssparing? spør pensjonsøkonom Knut Dyre Haug.

– Det er mye positivt i statsbudsjettet, for eksempel innenfor samferdsel, reduksjon av offentlig byråkrati og digitalisering. Dessverre mangler ett viktig punkt – vi ser knapt spor av stimulering til mer langsiktig sparing.

Oljepengene flommer inn i norsk økonomi. Renten er rekordlav. Det ligger an til god forbruksvekst også i tiden fremover. Når vi er i en slik positiv økonomisk situasjon, som vi nesten er alene om i verden, er det merkelig at regjeringen ikke legger til rette for noe lavere forbruksvekst gjennom å stimulere til mer langsiktig sparing, mener Dyre Haug.

Ingen hjelp til unge boligkjøpere
– BSU-grensene forblir uendret. Det holder ikke at grensene ble økt noe i fjor. Grensene er for lave, særlig sett i lys av at boligprisene stiger.

Med fortsatt utsikter til lave renter, reallønnsvekst og lav arbeidsledighet – og i tillegg for liten nybygging – vil det neppe bli lettere å komme seg inn i boligmarkedet fremover.

– Vi er glade for at sekundærboliger skattlegges hardere, slik at bolig som investering får færre særfordeler. De veletablerte overinvesterer i bolig, noe som gjør det vanskelig for de yngste å få en fot innenfor, sier Dyre Haug.

Savner gulrot for privat pensjonssparing
regjeringsplattformen står det at ordningen for individuell pensjonssparing (IPS) skal styrkes. Det ser vi ingenting til i dagens budsjett. Fremdeles er det ingen reelle skattefordeler i dagens IPS-ordning.

– Skattesymmetri og høyere sparegrense bør innføres snarest. Helt siden det ble politisk enighet om pensjonsreformen i 2007, har vi fått signaler om en styrking av privat pensjonssparing som et bidrag til å sikre fremtidige pensjoner, sier Dyre Haug.

Eldrebølgen og den merkbare reduksjonen i pensjoner er ikke noe som ligger langt der fremme, men er allerede en realitet.

– Vi hadde i tillegg håpet at det ble mulig for ansatte å spare til pensjon innenfor bedriftens rammer i tjenestepensjonen, slik både bransjen og mange arbeidstakerorganisasjoner har tatt til orde for. Dette kom heller ikke.

Skjevheter i systemet
I dag er bare fem prosent av nordmenns privates formue er plassert i aksjer og fond. Til sammenligning har vi 60 prosent plassert i hus og hytter. Noe av forklaringen på denne skjevheten ligger i skattesystemet, mener pensjonsøkonomen.

– Dette fører til at mange nordmenn er lånefinansierte boligspekulanter, som har samlet alle eggene i en kurv og som dermed kan knekke ryggen ved et kraftig fall i boligprisene. Mindre sparing i bolig og mer sparing i aksjefond vil gi nordmenn en mer robust og fleksibel økonomi, samtidig som det kan redusere boligprisveksten noe. Det vil også gi en stabiliserende effekt på norsk økonomi, avslutter Dyre Haug.

Storebrand-konsernet er en ledende aktør i markedet for langsiktig sparing og forsikring. Konsernet består av livsforsikring, skadeforsikring, kapitalforvaltning og bank, som samlet tilbyr et helhetlig produktspekter til privatpersoner, bedrifter, kommuner og offentlige virksomheter.