Storebrand: Nå er du ung til du er 40

Storebrand: Nå er du ung til du er 40

Boliglån for unge har så langt vært for dem under 34 år. Slik er det ikke lenger i Storebrand. – I dag skjer alt senere i livet enn tidligere. Derfor hever vi den øvre aldersgrensen for når Boliglån for unge kan tas opp, sier Kristin Nøkleby Holth, kommunikasjonssjef i Storebrand Bank.

Storebrand er først ute med å heve øvre aldersgrense for Boliglån for unge. Mens du tidligere måtte være under 34 år for å få den gunstige boliglånsrenten, kan nå kunder til og med 40 år få slike betingelser. Dermed kan kundene kjøpe og selge bolig med fordelaktige betingelser i hele syv år til. Den gode renten beholder de helt til de bytter bolig eller gjør en opplåning etter at de har fylt 41 år.

– 40-åringer er i en annen fase i livet nå enn de var for noen tiår tilbake. Mange 34-åringer har bare noen få år bak seg i arbeidslivet og er langt fra ferdige med å bygge seg opp økonomisk, sier Holth.

Nordmenn tar lengre utdanning enn tidligere, får sin første jobb senere og etablerer familie senere i livet. Med dagens høye boligpriser er det få som anser sin første bolig som sin siste, og de fleste oppgraderer boligen i takt med bedring i økonomien og familieforøkelse. Dermed kan dagens førtiåringer få en økonomi som ligner mer på økonomien til tidligere tiders trettiåringer.

Gjennomsnittlig månedslønn har litt mer enn doblet seg de siste tjue årene, mens boligprisene er mer enn firedoblet i samme perioden, ifølge tall fra SSB. Dette gjør at mange er godt over 34 år før de har råd til å kjøpe boligen de virkelig ønsker seg.

– Derfor vil vi gi kunder i denne fasen av livet de samme gode betingelsene som de under 34 år.  Mitt beste råd til deg som har boliglån, er at du har for en fornuftig nedbetalingsplan og søker å ha så lave kostnader på lånet som mulig. Jo tidligere du får et komfortabelt nivå på lånet, desto tidligere kan du starte sparing til andre ting, sier Holth.

På dater'n med banken
Ifølge Norsk Finansbarometer 2015 har syv av ti vært kunder i den samme banken i ti år eller mer. Denne andelen har vært svakt økende de to siste årene.

– Unge mennesker har ikke "giftet seg" med banken sin ennå, slik mange nordmenn i praksis gjør. De er fortsatt på dater'n. Det er smart og noe alle bankkunder bør være, sier Holth.

Norske banker kjemper om de unge lånekundenes gunst. Årsaken er at de har lange kundeforhold foran seg og behov for flere økonomiske tjenester, som forsikring og pensjonssparing.

– Vi er en liten bank og vil gjerne at flere kunder skal oppdage oss. Vi håper spesielt at de opp til 41 år vil ta en date med oss, for så å oppdage at Storebrand er et godt sted å bli værende, sier Holth i Storebrand Bank.

Dagens lånerenter for Boliglån for unge i Storebrand:
• 2,7 prosent nominell rente uavhengig av lånebeløp inntil 85 prosent av boligens verdi.
• Boliglån for unge 2,70 % nom. 2,79 % eff., lån 2 mill. o/25 år, tot. 2 769 103 kroner.

Bildetekst:
Ung til du er 40: Dagens førtiåringer har ofte en økonomi som ligner mer på økonomien til tidligere tiders trettiåringer. Som første bank tar Storebrand Bank konsekvensen av det, og hever øvre aldersgrense for Boliglån for unge.