Adm. direktør Peder Lunde (t.v.) i Storebrand Pensjonstjenester og daglig leder Johann Despriée i Lillevold & Partners.

Storebrand Pensjonstjenester og ​Lillevold & Partners inngår samarbeidsavtale

Aktuarfirmaet Lillevold & Partners AS og Storebrand Pensjonstjenester AS har inngått en strategisk samarbeidsavtale om leveranse av aktuartjenester.

Avtalen innebærer at Lillevold & Partners overtar Storebrand Pensjonstjenesters forretningsområde av aktuartjenester overfor pensjonskasser. Overdragelsen vil ha flere positive effekter for begge de to selskapers kunder.

Virksomhetsoverdragelsen skjer med virkning fra 1. januar 2017. Som følge av samarbeidsavtalen som er inngått, overføres fire av Storebrand Pensjonstjenesters aktuarer med tilhørende aktuartjenester for Storebrand Pensjonstjenesters pensjonskassekunder til Lillevold & Partners.

Storebrand Pensjonstjenester er et heleid datterselskap av Storebrand-konsernet. Bakgrunnen for at selskapet nå skiller ut sine aktuartjenester, er at det ønsker å ha fokus på sitt kjerneområde, som er administrative tjenester overfor pensjonskasser. Beregninger av pensjonskostnader og pensjonsforpliktelser i henhold til norske og internasjonale standarder er fortsatt et kjerneområde for Storebrand Pensjonstjenester.

– Erfaring viser at pensjonskassene ønsker et uavhengig aktuarmiljø for å sikre styring og kontroll. Vi inngår en avtale med et sterkt uavhengig aktuarmiljø med et godt rykte i pensjonskassemarkedet. Lillevold & Partners passer godt til vårt tjenestekonsept og gir oss muligheten til å fokusere på våre kjerneområder, sier administrerende direktør Peder Lunde i Storebrand Pensjonstjenester.

Merverdi for kundene
Lillevold & Partners har i dag syv heltidsansatte aktuarer. De fire, nye aktuarene som kommer fra Storebrand Pensjonstjenester, vil med sin erfaring og kompetanse styrke selskapets faglige dybde og bredde. Med denne forsterkningen vil selskapet være et av Norges største, uavhengige aktuar- og konsulentmiljø.

– Vi er stolte over at et så stort konsern som Storebrand ønsker å overføre disse viktige tjenestene til oss. Det ser vi på som en stor tillitserklæring, sier partner Pål Lillevold i Lillevold & Partners.

– Samarbeidsavtalen mellom selskapene innebærer en styrking av våre konkurransemessige posisjoner innenfor pensjonskassebetjening, fortsetter han.

– Avtalen vil gi merverdi for kunder gjennom at det blir enda mer fokus på de spesifikke tjenestene. Kommunikasjonen med kundene blir bedret, og kundenes involvering i pensjonsspesifikke spørsmål blir ytterligere styrket, understreker daglig leder Johann Despriée i Lillevold & Partners.

– Vi er godt fornøyd med prosessen, og mener vi samlet vil stå sterkere i markedet med en samarbeidspartner som Lillevold & Partners. Dette vil styrke kundeverdien i våre leveranser, sier Geir Holmgren, styreleder i Storebrand Pensjonstjenester.

Storebrands ambisjon er å være best på sparing til pensjon. Storebrand skal levere bærekraftige løsninger tilpasset kundens livssituasjon slik at den enkelte får en bedre pensjon, og en bedre verden å gå av med pensjon i. Storebrand har om lag 40 000 bedriftskunder og 1,9 millioner personkunder, med hovedkontor på Lysaker utenfor Oslo. Storebrand forvalter over 560 milliarder kroner og er Norges største private kapitalforvalter. Vi jobber målrettet for å nå visjonen om at Våre kunder anbefaler oss. Storebrand-aksjen (STB) er notert på Oslo Børs og selskapet har fått plass på Dow Jones Sustainability Index siden 1999.

Besøk oss på www.storebrand.no og følg oss på twitter @Storebrand_no