Utelukker 11 selskaper for palmeolje

Utelukker 11 selskaper for palmeolje

Storebrand har utelukket elleve palmeoljeselskaper fra sine investeringer. – For å sikre god og langsiktig avkastning til kundene må vi øke investeringene i de som driver smart og bærekraftig, og unngå de selskapene vi ikke tror på, sier Christine Meisingset i Storebrand.

Storebrand har gjennomført en egen analyse for å identifisere eiere av palmeoljeplantasjer, og har nå utelukket elleve slike selskaper fra sine investeringsporteføljer på grunn av miljøskade.

– Som spare- og pensjonsleverandør er vi opptatt av å sikre langsiktig og god avkastning for kundene våre. Klimaendringene er den mest omfattende risikofaktoren innenfor bærekraft, og bevaring av skog, spesielt regnskog, er helt essensielt for å motvirke disse endringene, forklarer leder for bærekraftige investeringer i Storebrand Christine Meisingset.

Siden etablering av nye palmeoljeplantasjer blir sett på som den største drivkraften til hugst av tropiske skoger, ønsker Storebrand bare å investere i de selskapene som leder industrien i en mer bærekraftig retning. Det har vist seg å være få slike selskaper.

– Vi ser flere tegn til strengere regulering av palmeolje, men håper også at initiativer som industrien og frivillige organisasjoner har etablert, vil føre til at hele industrien blir mer bærekraftig, sier Meisingset.

Storebrand jobber systematisk for å utelukke de verste og investere mer i de beste selskapene.

– Vi utelukker de elleve plantasjeeierne fordi vi mener det er til det beste for kundene. Vi reduserer risikoen i porteføljene ved å luke ut selskaper vi ikke tror på. For å sikre god avkastning øker vi investeringene i fremtidsrettede selskaper og er samtidig med på å påvirke verden i en mer bærekraftig retning, sier Meisingset.

Mer om analysen
Etter en gjennomgang av 2 500 selskaper i vårt investeringsunivers har vi identifisert tolv plantasjeeiere og vurdert deres standarder i operasjoner.  Disse selskapene er fordelt på mange forskjellige bransjer, blant annet matvareproduksjon, industri og konsum og handel.

Én av de tolv plantasjeeierne, Golden Agri-Resources, blir ikke utelukket, fordi de har ledende standarder for etablering og drift av plantasjer. De har også engasjert seg i initiativer som bidrar til å drive plantasjevirksomhet i en bærekraftig retning.

Storebrand analyserer sektor for sektor og gjennomfører i tillegg tematiske analyser av denne typen for å luke ut selskaper vi ikke ønsker å investere i. Utelukkelsene gjelder alle egenforvaltede Storebrand-fond.

Mer om palmeolje
85 prosent av den globale produksjonen av palmeolje skjer i Malaysia og Indonesia. Palmeolje inngår blant annet i mat, kosmetikk og biodrivstoff, og dette er en bransje i sterk vekst.

Det er anslått at 15-20 prosent av globale klimagassutslipp skyldes hugst av tropiske skoger. Avskogingen frigjør store mengder karbon som har vært akkumulert i trær, og nyetablering av plantasjer frigjør karbon fra jordsmonnet. Verdens skoger absorberer omtrent 10 prosent av de totale klimagassutslippene.

– I tillegg til å ha en negativ påvirkning på klimaet og at produksjonsområdene for palmeolje omfatter såkalte hotspots for biologisk mangfold, har dyrkingen også vært gjenstand for mye konflikter knyttet til menneskerettigheter, forteller Meisingset.

I Norge har debatten om palmeolje handlet mest om negative helseeffekter. I den internasjonale debatten er miljøproblemene knyttet til produksjonen dominerende.

Pressekontakt:

Christine Meisingset, leder for bærekraftige investeringer, telefon: 934 80 681, christine.torklep.meisingset@storebrand.no

Kristina Picard, kommunikasjonssjef, telefon: 901 89 809, kristina.picard@storebrand.no