Afrika hedrer Strømmestiftelsen

Regjeringen i Burkina Faso har tildelt Strømmestiftelsen landets høyeste utmerkelse innen utdanning.

Utmerkelsen blir gitt som anerkjennelse for konseptet ”Speed Schools” – hurtigskoler – som nå er en integrert del av utdanningssystemet i verdens tre fattigste land, Burkina Faso, Niger og Mali. Opplegget for hurtigskoler blir nå studert av flere afrikanske land og organisasjoner.

Speed School er en intensiv utdanning for barn i alderen åtte til tolv år, som ikke går på skolen. Noen av barna har vært tvunget til å slutte i grunnskolen, mens andre aldri har fått muligheten til å begynne i det hele tatt. Årsaken er alltid den samme; fattigdom. Etter åtte måneder med opplæring tar elevene ved hurtigskolen en test. Dersom de består den, kan de starte i vanlig 3. eller 4. klasse. Målet med hurtigskolene er å hjelpe barn tilbake på skolebenken.

Seremoni
Utmerkelsen ble tirsdag delt ut av undervisningsminister Marie Odile Bonkoungo i en høytidelig seremoni i hovedstaden Ougadougou. Styreleder i Strømmestiftelsen mottok utmerkelsen sammen med regiondirektør Zakariya Abdou.

– Det har vært en drøm å se hvordan hurtigskolene har vokst fra 36 i 2004 til rundt 500 siste året. Det er blitt et godt eksempel på hvordan regjeringer, organisasjoner og lokalsamfunn kan samarbeide for å gi barn en fremtid gjennom utdanning, sier styreleder i Strømmestiftelsen Geir Magnus Nyborg.

– Vi undertegnet i juni en avtale med de tre regjeringene som nå bruker hurtigskolene i arbeidet med å nå FNs tusensårsmål på utdanningssektoren. Det er bare økonomi som begrenser oss i dette arbeidet, forteller han.

Gratis
Speed School er gratis for foreldrene. Skolene opprettes i landsbyer der det er mange barn som ikke går på skolen. Hurtigskolen forflytter seg til en ny landsby neste år. Kostnadene per elev er 650 kroner, inkludert materiell og lærerlønninger. I en evaluering i noen distrikter dette året viser det seg at over 80 prosent av elevene blir integrert i den lokale skolen etter de har fullført Speed School.

– Utdanning er en viktig nøkkel for fremtiden, der barna, familien og samfunnet er vinnerne. Vi er stolte av våre kollegaer i Vest-Afrika som har klart å lage et opplegg som er blitt et sentralt virkemiddel i kampen mot fattigdom. Det virker, sier Nyborg.

Kontaktperson(er):

Kommunikasjonssjef - Trond Backer Telefon:+47 90117500 Mobil:
E-post:Trond.Backer@stromme.org

• Utdanning