Nye svanemerkede fond fra KLP

Pressemelding   •   sep 24, 2019 07:30 CEST

KLP, Norges største pensjonsselskap, lanserer nå fire nye, svanemerkede fond. Foto: Gettyimages

KLP, Norges største pensjonsselskap, lanserer nå fire nye, svanemerkede fond.

KLP lanserte sitt første svanemerkede fond i juni 2018. Dette fondet har slått godt an hos kundene – også blant forbrukere – og har hatt svært god avkastning. Nå kommer det fire nye svanemerkede fond, to aksjefond og to rentefond, som sammen med KLP AksjeGlobal Mer samfunnsansvar nå utgjør en fullverdig svanemerket spareprofil.

Å kunne velge svanemerkede fond hos KLP gjør det enklere både for virksomheter og privatkunder å investere i selskaper som oppfyller høye ambisjoner på miljø og bærekraft. Svanemerkede fond kan ikke investere i bransjer og selskaper som er problematiske (for eksempel olje, våpen, tobakk), de må gjøre en grundig bærekraftsanalyse, rapportere jevnlig om bærekraftsarbeidet og aktivt påvirke selskapene i porteføljen til å forbedre seg.

Ikke dyrere enn andre

- Å ta samfunnsansvar skal ikke koste mer. Derfor tilbyr vi nå alle KLPs svanemerkede fond til samme pris som tilsvarende indeksfond. Vi ønsker at kunden enkelt kan velge å spare i fond som prioriterer de mest bærekraftige selskapene, sier Håvard Gulbrandsen, administrerende direktør i KLP Kapitalforvaltning.

Samfunnsansvar og innkjøpsmakt

- Stadig flere sparer i fond. At en så stor aktør som KLP tar tydelig eierskap til mer bærekraftig sparing, er både viktig og inspirerende. Nå får både kommuner og forbrukere bedre mulighet til å investere i fond som prioriterer de mest bærekraftige selskapene. Dette er en vinn-vinn-situasjon for alle parter, sier Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge.

De svanemerkede fondene heter:

• KLP AksjeGlobal Mer samfunnsansvar
  • KLP AksjeGlobal Mer samfunnsansvar (valutasikret)
  • KLP AksjeNorden Mer samfunnsansvar
  • KLP Obligasjon Global Mer samfunnsansvar
  • KLP Obligasjon 1 år Mer samfunnsansvar

Hva kjennetegner et svanemerket fond:

• Fondet kan ikke investere i visse bransjer og selskaper som er spesielt problematiske (for eksempel olje, våpen, tobakk)
  • Fondet skal gjøre en skikkelig bærekraftsanalyse av mulige plasseringer og prioritere de beste selskapene.
  • Fondet skal fortelle om hvilke aksjer og obligasjoner m.m. som finnes i fondet, og hvert år rapportere hva fondet har gjort når det gjelder bærekraft.
  • Svanemerket stimulerer fondet til aktivt eierskap og jobber med å påvirke selskapene i porteføljen.

Kontakt:

Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking Norge:
913 24 541, agh(at)svanemerket.no

Gro-Ellen Linnås, kommunikasjonsrådgiver i Miljømerking Norge:
481 54 456, gel(at)svanemerket.no

Svanemerket er det offisielle miljømerket i Norden, opprettet av myndighetene for å gi forbrukerne troverdig miljøinformasjon. Merket reduserer miljøbelastningen fra produksjon og forbruk, ved å vurdere hele livssyklusen til et produkt, og alle relevante miljøproblemer som oppstår underveis. Svanemerket gjør det enkelt å velge det mest miljøvennlige produktet eller tjenesten, og står for redusert klimabelastning, bærekraftig ressursbruk og et giftfritt samfunn.

Kommentarer (0)

Kommentar