En serie baderomsskap inspirert av sekstitallets farger og form.

Sekstitallets formspråk er igen høyaktuelt; det har 50 års-feirende Svedbergs tatt vare på når de nå lanserer en serie speilskap til baderommet. Inspirert av det første baderomsskapet fra 1962 har Svedbergs i samarbeide med designeren Roger Persson utviklet fire nye speilskap som har retrofølelse i farge og form.

Svedbergs baderomshistorie begynte for femti år siden med et  baderomsskap som så å si revolusjonerte innredningen i de svenske baderommene. Ingen hade tidligere kombinert baderomsspeilet med et skap. Siden da har Svedbergs fortsatt å utvikle nye løsninger for oss som setter pris på stundene på badet.

I forbindelse med femtiårsjubileumet kommer nå en serie med skap som har sin opprinnelse i Svedbergs historikk som blikkenslageri. Industridesigneren Roger Persson har utgått fra Svedbergs klassiske modeller, men har gitt de en moderne form, samtidig som tankene går tilbake til sekstitallet.

Svedbergs produserer fremdeles sine skap i Dalstorp, og leverer de formonterte, hvilket gjør det enkelt å sette opp. De smelter fint inn med forskjellige stiler, og gir baderommet en fornyelse med sin myke organiske form, materialblanding og fargesammensettning.

Om Roger Persson:
Vokste opp i Karlskrona, Sverige, i 1995 flyttet han til Gøteborg, der han studerte på Høyskolen for Design og Kunsthåndverk. Med eksamen som industriformgiver/designer Master of Fine Arts, fortsatte han til New York, der han studerte møbeldesign på School of Visual Arts. Siden 2009 har han sitt eget designbyrå, og formgir først og fremst møbler og belysning til flere av landets ledende møbel- og interiørselskap, bl.a Swedese, Karl Andersson & Söner og Rydéns.Hans design har vært utstilt hos bl.a Röhsska Museet og på utstillinger i new York og Tokyo.

Fakta speilskap Jenny:
Størrelse: speil 60 cm diam. Skap B:35 cm, H:43 cm, D:8 cm.Total dybde (speil og skap)10 cm.
Farger: Hvit, svart, grafittgrått, gul og matte pasteller i grønt og bringebærrød.

Fakta Sally:
Størrelse: skap.B:55 cm, H:63 cm, D:12,5 cm
Farger: Hvitt skap med metallinnsats i hvitt, svart, grafittgrått og rødt.

Fakta Holger:
Størrelse: speil B:45 cm, H:60 cm. Skap. B:43 cm, H:58 cm, D:10 cm. Total dybde (speil og skap)12 cm
Farger: Hvitt, svart, grafittgrått, bringebærrød, matt grønn og gul.

Fakta Pixi:
Størrelse: B:65 cm, H:63 cm, D:13,5 cm
Farger: Hvit ramme, dør (tre) i hvitt, gråbeis og lys eik.
Material: Tre, lakket metall.

Finnes å kjøpe i velassorterte innredningsbutikker og faghandel fra og med oktober. For mere informasjon om forhandlere, se www.svedbergs.no

:
Marie Bengtsson, Markedssjef Svedbergs
Marie.bengtsson@svedbergs.se
+ 46 321-53 30 41

Dan Pettersson. Kreativ sjef Svedbergs.
Dan.pettersson@svedbergs.se
+ 46  321-53 30 13

Vedlagte bilder er frie for publisering.

• baderommet
  • baderom
  • baderomsskap
  • speilskap

Har ikke alltid produsert baderomsmøbler. Historien begynte med at Holger Svedberg startet et blikkenslageri 1920, da han ville produsere de aller beste melkespann. Svedbergs var født. Da hans sønner overtok selskapet i begynnelsen av sekstitallet, begynte man å produsere baderomsskap, som revolusjonerte landets baderom. Snart hade de bygget et stort snekkerverksted, og produksjonen av baderomsmøbler tok skikkelig fart. Idag er Svedbergs et av Nordens ledende innen baderom. Til og med idag er blikkenslageriet en viktig del i produksjonen, ikke minst for de klassiske skapene i metall. Viktigst av alt er at følelsen og passjonen i et presist og nøyaktig håndverk fremdeles lever i den lille bygda Dalstorp.