Sekstitallsdesign i ny utforming.

Som en del i bedriftens femtiårsjubileum, lanserer Svedbergs en serie klassiske speilskap til baderommet i løpet av høsten. Smakfullt, formgitt av industridesigneren Roger Persson, som er inspirert av de opprinnelige skapene, men som har oppdatert de med moderne linjer. Først ute er et lettplassert rundt speilskap i seks fargevarianter, blandt annet i duse pastellfarger som fører tankene tilbake till sekstitallet.

Svedbergs baderomshistorie begynte for femti år siden med en serie baderomsskap som revolusjonerte innredningen i de svenske baderommene. De har fortsatt å utvikle nye løsninger til oss som setter pris på stundene i baderommet. Innovasjoner har avløst hverandre, akkurat som designen.

I forbindelse med femtiårsjubileumet, lanserer de et speilskap som har sin opprinnelse i blikkenslageriet, som det var fra starten. Industridesigneren Roger Persson har gått ut fra Svedbergs klassiske modeller, men han har samtidig gitt skapet et moderne uttrykk.Fargen og formen er uppdatert, og ser man nærmere på skapet, oppdages kvaliteten i det, fra den lakkerte overflaten ned till hver eneste detalje. Svedbergs produserer fremdeles sine skap i Dalstorp og leverer de formonterte, hvilket gjør det enkelt å sette opp. Den runde formen smelter fint inn med de forskjellige stilene, og gir det mest private rommet en personlig stil. Lurer på om man ikke ser penere ut når man speiler seg?

Fakta Speilskap Jenny:
Størrelse: Speil 60 cm diam. Skap: B:35 cm, H:43 cm, D:8 cm. Total dybde speil (speil + skap) 10 cm.
Farger: Hvit, svart,grå, gul og disige pasteller i grönt og rødt.
Matriale: Lakkert metall

Finns å kjøpe hos forhandler fra og med oktober. For mere informasjon om forhandlere se: www.svedbergs.no

Roger Persson;
Vokste opp i Karlskrona, Sverige, i 1995 flyttet han till Gøteborg, der han studerte på Høyskolen for Design og Kunsthåndverk. Med eksamen som industriformgiver/designer Master of Fine Arts, fortsatte han til New York, der han studerte møbeldesign på School of Visual Arts. Siden 2009 bedriver han sitt eget designbyrå, og designer først og fremst møbler og belysning til flere av landets ledende møbel- og interiørselskap, blandt annet Swedese, Karl Andersson & söner og Rydéns. Hans design har vært utstilt på bl.a. Röhsska museet og på utstillinger i New York og Tokyo.

Svedbergs;
Har ikke alltid produsert baderomsmøbler. Historien begynte med at Holger Svedberg startet et blikkenslageri 1920 , da han ville produsere de aller beste melkespann. Svedbergs var født. Da hans sønner overtok selskapet i begynnelsen av sekstitallet, begynte man å produsere baderomsskap, som revolusjonerte landets baderom. Snart hade de byggd ett stort snekkerverksted, og produksjonen av baderomsmøbler tok ordentlig fart. Idag er Svedbergs et av nordens ledende innen baderom. Till og med i dag er blikkenslageriet en viktig del i produksjonen, ikke minst for de klassiske skapene i metall. Viktigst av alt er at passjonen og følelsen av et nøyaktig og presist håndverk fremdeles lever i den lille bygda Dalstorp.

Kontaktpersoner:
Marie Bengtsson, Markedssjef Svedbergs
Marie.bengtsson@svedbergs.se
+ 46 321-53 30 41

Dan Pettersson. Kreativ sjef Svedbergs.
Dan.pettersson@svedbergs.se
+ 46 321-53 30 13

Vedlagte bilder er frie for publisering.

• baderommet
  • baderom
  • bad
  • speilskap

Svedbergs er Nordens ledende baderomsprodusent med salg i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Storbritannia, Estland, Latvia, Litauen, Russland og Ukraina. Moderselskapet Svedbergs i Dalstorp AB driver sin virksomhet i Dalstorp, Västergötland der også mesteparten av produksjonen finner sted. Siden 3. oktober 1997 har Svedbergs’ aksjer vært notert på Stockholms fondsbørs.