JELD-WEN ønsker ny EU tømmerforordning velkommen

Denne EU-lovgivning trer i kraft i mars 2013, og gjør det obligatorisk for alle virksomheter som håndterer tre og trebaserte produkter å skulle dokumentere sporbarheten gjennom en ”due diligence”-ordning som registrerer dybdegående informasjon om det gjeldende tømmer.

I 2012 ble JELD-WEN tildelt et multisite-sertifikat for både PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification) og FSC (Forest Stewardship Council) -chain of custody og kontrollert tre. Disse multisite-sertifikat dekker JELD-WENs europeiske aktiviteter. Ved å kjøpe tre som er sertifisert etter disse ordninger, har JELD-WEN tatt et stort skritt i riktig retning, hva angår sporbarhet og ”due diligence”-ordningen.

Jens Bach Mortensen, adm. direktør for JELD-WEN Europe, sier:

- JELD-WEN har vært tilhenger av både FSC og PEFC gjennom våre britiske og franske avdelinger som har tilbudt sertifiserte produkter på markedet i mange år. Vi er glade over å kunne utvide disse sertifiseringer til å omfatte alle våre avdelinger i Europa, fra Finland i nord til Frankrike i sør. Det er meget viktig at våre kunder har tillitt til å spesifisere eller kjøpe våre dører i full visshet om at vi er dedikert til en bæredyktig praksis. Ikke bare er dette det rette å gjøre, men vår fremtidige succes i fremstilling av treprodukter avhenger av det.

JELD-WEN's nye reklamekampanje som kjører på tvers av Europa, setter fokus på viktigheten av å kjøpe produkter som er fremstilt av lovlig hogget tømmer. Kampanjen vil gå i ledende arkitektmagasin og fagblader samt i forbrukermedier som henvender seg til huseiere.

JELD-WEN Norge AS inngår i det internasjonale dørselskapet JELD-WEN med ca 20.000 ansatte, hvorav drøyt 50 i Norge. Selskapet er en verdensledende totalleverandør av tre- og ståldørløsninger. Sortimentet omfatter alt fra standardprodukter til kundetilpassede spesialløsninger.  I Norge markedsføres produktene under varemerket Swedoor/JELD-WEN.