Nordmenn har gått fra pappdører til massive dører.

En dør er ikke lengre bare en dør. I dag skal den være massiv, moderne, bæredyktig og støyreduserende. I hvert fall hvis man ser på tall fra Swedoor, verdens største dørprodusent. Salget av massive dører i Norge har fordoblet seg de siste 10 årene – et tydelig tegn på at nordmenn er blitt mer bevisst på deres valg av dører.

Nordmenns smak når det gjelder innerdører har utviklet seg markant de siste årene. Dørene er ikke lengre enn bi-ting som skal kjøpes inn til boligen. Døren er blitt moderne, har fått signalverdi og er dermed blitt et bevisst element i boliginnredningen.

- Den innvendige døren har inntatt enn mer markant rolle i boliginnredningen enn før og betraktes i dag som et element i hjemmet som kan være med å vise hvem man er som person og hvilke verdier man har, forteller Kirsten Haarbo, produktsjef for innerdører i Swedoor.

Massive dører slår an.

Det er især de massive dørene som har vakt interesse hos de norske boligkjøperne. En massiv dør har tre eller trematerial hele veien igjennom i motsetning til lettdører som ofte består av papp i midten. De forskjellige kjernematerialene gjør at det både er forskjell på tyngden i døren og på dørens støydempende egenskaper. Ofte er det også forskjell på malingskvaliteten, utvalget og prisen.

Hos Swedoor ser man det sort på hvit at interessen for massive dører er sterkt stigende i Norge:

- På kun 10 år har salget av massive dører fordoblet seg på det norske marked, hvilket både er en imponerende stigning, men også en interessant utvikling. Innerdøren har plutselig fått signalverdi for nordmenn, sier Kirsten Haarbo.

Vi stiller krav til døren

Hun mener at grunnen til denne utviklingen kan være at i en moderne verden hvor mange har et travelt liv utenfor boligen er det blitt viktig å bygge en oase hjemme.

- Fordi hjemmet i stigende grad er et fristed i en travel hverdag blir valget av inventar et meget bevisst valg. Man tar ikke bare den første eller den billigste, men stiller krav og spørsmål til produktegenskaper og bæredyktighet. Det er også mange flere designmuligheter med massive dører, hvilket gir muligheten for en helt spesiell dørløsning. Så nei, en dør er ikke lengre bare en dør, avslutter Kirsten Haarbo.

• jeld-wen
  • massivdør

JELD-WEN Norge AS inngår i det internasjonale dørselskapet JELD-WEN med ca 20.000 ansatte, hvorav drøyt 50 i Norge. Selskapet er en verdensledende totalleverandør av tre- og ståldørløsninger. Sortimentet omfatter alt fra standardprodukter til kundetilpassede spesialløsninger.  I Norge markedsføres produktene under varemerket Swedoor JW.