Gå videre til innhold
Synsam Group lanserer nå Readers Blue Block, en ny brillekolleksjon med blålysfilter som beskytter øynene mot det skadelige blå lyset fra digitale skjermer.

Pressemelding -

​Readers Blue Block – beskytter øynene mot det skadelige blå lyset fra digitale skjermer

Norske barn tilbringer i gjennomsnitt 25 timer i uken på digitale skjermer, som mobiltelefoner, lese- og nettbrett og pc-er. Det viser en unik foreldreundersøkelse utført av opinions- og markedsundersøkelsesbedriften YouGov på oppdrag fra Synsam Group*. Blant tenåringer øker skjermtiden til hele 37 timer, noe som i prinsippet tilsvarer en normal arbeidsuke for voksne. Mye peker også på at skjermbruken har fortsatt å øke under årets korona-pandemi.

Bekymrede foreldre
Skjermer i moderne tv-er, pc-er, nettbrett og mobiltelefoner avgir et blått lys. Det blå lyset flimrer mer enn annet lys, hvilket fører til øyetretthet og hodepine. Hvis øyet utsettes for dette over lang tid, kan det forårsake skader på netthinnen. Dette er noe som foreldrene i undersøkelsen bekymrer seg for. Hele 6 av 10 oppgir at de er bekymret for den innvirkningen blått lys har på barnas øyne.

– Vi gir barna våre en tannbørste for å beskytte tennene. Vi gir dem en hjelm når de skal sykle. Men, når vi gir dem en skjerm, tenker vi overhodet ikke på beskyttelse til tross for at vi vet at øynene kan skades av det blå lyset. Voksnes øyne kan også skades. Vi må arbeide mer forebyggende for bedre øyehelse og innse at briller med blålysfilter er den beste beskyttelsen, sier Ida Malmblad, autorisert optiker og ansvarlig for Synsam Groups barne- og ungdomssatsing.

READERS Blue Block
Readers Blue Block er fremstilt spesielt for bruk foran digitale skjermer, slik som mobiltelefoner, pc-er og nettbrett. Alle disse avgir kortbølget blått lys.

Readers Blue Block har klassiske tiltalende former og fås i et lettvektsmateriale for høyest mulig komfort. De kommer i to ulike former og i størrelser for både voksne og barn. Brillene for voksne har blålysfilter og finnes både med lesestyrke og uten styrke. De mindre brillene «READERS Blue Block Mini» kommer med blålysfilter uten styrke. Brillene ser ut som vanlige briller til tross for filteret.

I Synsams Ai Eyewear-konsept har samtlige barnebriller med styrke et innebygd blålysfilter.

READERS Blue Block finnes i alle Synsam-butikker rundt om i landet.

For ytterligere informasjon, kontakt gjerne:

Ingrid Holm

Head of Marketing, Synsam Group Norway

ingrid.holm@synsam.com / +47 97746062

Synsam Group er en av Europas ledende aktører innen optikerbransjen og tilbyr unike løsninger innen både Eye Health og Eye Fashion med et bredt sortiment som går ut fra kundens ulike livsstiler. Selskapet finnes i Norden, har cirka 2000 medarbidere og en omsetning på 3,4 milliarder SEK (2018). Totalt har selskapet cirka 450 butikker som drives under varemerkene Synsam og Profil Optik i Danmark. Siden 2015 har Synsam Group gjennomført en transformasjon av hele sitt tilbud og har med en høy grad av digitalisering og andre innovative konsepter hatt en vekst og en lønnsomhetsutvikling som er blant de høyeste i Europa.

Malika Myrseth

Pressekontakt Head of Marketing +47 930 36 555

Vi ser deg.

Synsam Group er en ledende optikerkjede i Norden med et bredt og holdbart livsstilstilbud. Synsam Group tilbyr et bredt spekter av produkter og tjenester for Eye Health og Eye Fashion basert på kundens ulike livsstiler og behov. Konsernet har cirka 4000 ansatte, en omsetning på cirka 5,9 milliarder SEK (2023) og har cirka 500 butikker i Norden som drives under merkevarene Synsam, Ai Eyewear og Profil Optik i Danmark. Gjennom digitalisering, abonnementstilbud og andre innovative konsepter er Synsam Group en sterk innovatør i det nordiske optiske markedet på flere områder, inkludert kundereisen, produkttilbud og ESG. Synsam Groups aksjer handles på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com