Skip to main content

La mobilen erstatte radioen i bilen

Blogginnlegg   •   sep 20, 2017 10:03 CEST

I morgen står Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold for tur, og slukkingen av FM-båndet innebærer at om lag 1,8 millioner nordmenn ikke lenger kan lytte til NRK-kanaler på vanlig FM-radio. Fra og med i dag må du altså ha en DAB+-radio i bilen hvis du ønsker å lytte til ditt favoritt radioprogram på vei til jobb eller hytta.

Hvis du er en av de som ikke har DAB-radio i bilen, fortvil ikke. Du er på ingen måte alene. NAF har nemlig anslått at dette gjelder om lag 2 millioner nordmenn. Derimot har du nok helt sikkert en mobil med et mobilabonnement, og da er problemet altså løst.

Streaming av radio på mobil - dyrt eller billig?

Når du streamer radio fra mobilen, vil du bruke av den inkluderte datamengden i mobilabonnementet ditt. Likevel trenger du ikke være bekymret for at databruken plutselig skal skyte i været. Ifølge DinSidevil du kunne strømme radio i hele 33 timer før du går tom for data, dersom du har 1GB mobilabonnement.

Som Talkmore-kunde kan du velge mellom mobilabonnement med lite eller mye data inkludert. I tillegg får du data rollover, som betyr at data du ikke benytter deg av en måned, automatisk flyttes over til neste måned.

Streamer du mye radio/musikk i tillegg til annen bruk, kan det lønne seg å velge et abonnement som har litt ekstra data. Du kan til enhver tid endre abonnementet ditt og følge med på forbruket i Talkmore Appen.

Last ned favoritt-appene dine!

Du trenger altså ikke gå til innkjøp av DAB-radio for å fortsette å lytte til ditt favoritt radioprogram. Svært mange radiokanaler har laget egne apper, som lar deg høre radio via mobilnettet og som er gratis å laste ned.

NRK Radio (iPhone / Android)

Radio Norge (iPhone / Android)

P4 (iPhone / Android)

I tillegg har du strømmetjenester som Tidal, Spotify eller Soundcloud som også gjør at du kan høre på favorittmusikken din. Et hett tips er å lage spillelister før du reiser på tur, som kan lastes ned over WiFi og spilles av i “Offline” modus. Dette krever ingen databruk underveis. I Spotify finner du også flere radiokanaler og podcaster.

Hos Talkmore får du alltid full Telenor-dekning. Du er altså sikret topp kvalitet på sendingene og suveren dekning, uansett hvor du vil lytte til radio.

Kommentarer (13)

    Å bruke mobilen til å høre på radio lønner seg dårlig for oss som har lite data-trafikk inkludert. Jeg har regnet ut at jeg med mitt abm kan høre på radio i litt over 4 dager frem og tilbake fra jobb. Og så må jeg vente i 1 mnd til neste gang jeg vil høre på radio...

    - Helen - 27-09-2017 17:50 CEST

    Litt rart at "alle" andre mobiloperatører har ubegrenset streaming av musikk (slik at man ikke bruker av den inkl. data-trafikken), men ikke Talkmore :/

    - Kristian - 27-09-2017 20:49 CEST

    Konkurrentene kan tilby dette inkludert i abonnementet sitt, hvorfor ikke dere?

    - Ken Roger Småvik-Jensen - 28-09-2017 06:29 CEST

    Er det mulig å få en kommentar fra Talkmore på dette?

    - Geir Ove Særsten - 28-09-2017 08:40 CEST

    Jeg har lyttet på radio via telefonen før så det er ikke ukjent for meg. Da satt jeg på toget til eller fra jobb. Når det gjelder bilen, hvordan får jeg lyden over på anlegget i bilen? Noen som har forslag? Jeg har forsøkt med en liten FM-sender tilkoblet mobilen, men det blir altfor dårlig kvalitet med for mye støy. Å sitte med hodetelefoner/ørepropper tilkoblet telefonen er ikke særlig sosialt om det er flere i bilen.

    - Stein Ivar Westin - 28-09-2017 09:00 CEST

    Skulle ønske Talkmore gav fri streaming av nettradio/musikk slik som flere av konkurrentene gjør

    - Kjetil Finjord - 28-09-2017 09:18 CEST

    1. Hei Helen! Nå vet jeg ikke hvilket abonnement du har, så dette vil bli en litt generell tilbakemelding som forhåpentligvis kan gi deg svar på det du lurer på  Hvor mye data radiolytting på telefonen krever, varierer fra app og instillingene på appen du bruker. F.eks. oppgir NRK Radio-appen å bruke om lag 60 MB i timen for «lav kvalitet» og 90 MB for «høy kvalitet» (som også ser ut til å være representativt for flere andre radio-apper). I tillegg til dette kommer buffering og nedlastning av informasjon og bilder til appen i tillegg. Hvis du f.eks. lytter til NRK-radio med telefonen i snitt 30 minutter hver dag (kanskje mer på hverdag og ikke så mye i helg), og velger å streame med «lav kvalitet» vil utregningen av databruk være 45 MB ganger 30 dager; om lag 1,5 GB i måneden pluss/minus. Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter via Chat på talkmore.no eller tlf. 815 68 680, så hjelper de deg gjerne med å finne riktig abonnement ut fra ønsket forbruk i fremtiden. Hilsen Cecilie :)

    - Cecilie Langnæs - 28-09-2017 14:54 CEST

    Hei Kristian og takk for innlegget :) Per i dag har vi ikke denne tjenesten, men om ønskelig kan vi absolutt melde det videre til vår produktavdeling. I mellomtiden kan vi tipse om at musikk-streaming ikke tar all verdens av mobildata. Streamer man radio eller spotify 1 time hver dag, bruker man gjennomsnittlig mellom 1 og 1,5GB i løpet av en måned. Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter på Chat via talkmore.no eller telefon 815 68 680 så kan du anbefale riktig abonnement ut fra ønsket forbruk. Ha en topp dag! Hilsen Cecilie :)

    - Cecilie Langnæs - 28-09-2017 15:01 CEST

    God torsdag Ken Roger! Per i dag har vi ikke inkludert fri streaming av musikk i våre abonnement. Som kunde hos oss har man mange andre fordeler. Vi har familierabatt på hele 15%, Obos-rabatt, Vervekampanje som gir deg hele 2 månedsavgifter gratis og et samarbeid med Norwegian Reward som sikrer deg 3% CashPoints av fakturabeløpet. Jeg kan også gledelig informere at vi snart kommer med en super nyhet – følg gjerne med på våre Facebooksider utover høsten. Ha en flott dag! Hilsen Cecilie :)

    - Cecilie Langnæs - 28-09-2017 15:02 CEST

    Hei Stein Ivar! Så kjekt å høre at du har god erfaring med å lytte til radio med mobilen. Det er flere muligheter for å spille av lyde fra mobiltelefonen på anlegget i bilen, det kommer an på bilen du kjører og hvilken telefon du har. Mange biler har mulighet for å koble telefon til anlegget i bilen ved bruk av USB-kabel eller en enkel AUX-lydkabel. I tillegg kan du benytte deg av Bluetooth som både er kabelfri og gir god lydkvalitet. Håper noen av disse forslagene gjør radio-lyttingen i bilen like bra som på toget! Hilsen Cecilie :)

    - Cecilie Langnæs - 28-09-2017 15:06 CEST

    Hei Kjetil. Vi har notert oss ønsket ditt :) Et lite tips for å spare data når du vil høre på musikk, kan du f.eks. laste ned spillelister i Spotify, WIMP eller andre tjenester når du er tilkoblet et WiFi-nett. Hilsen Cecilie :)

    - Cecilie Langnæs - 28-09-2017 15:07 CEST

    Hei. For tiden hører jeg mest på FM lokalradio i bilen. Den dagen dere tilbyr et gunstig abonnement spesielt tilpasser radiolytting, kommer jeg!!! DAB er totalt uaktuelt.

    - Ragnar Huslende - 28-09-2017 20:02 CEST

    Hei Ragnar! Så bra du har muligheten for å lytte til FM-lokalradio :) For de aller fleste er ikke dette mulig lenger, og da kan det være et godt alternativ å bruke mobiltelefonen for å lytte til sine favoritt radio-program. Per i dag tilbyr vi ikke spesifikke tjenester for musikk/radiolytting i våre mobilabonnement, men det er absolutt mulig å lytte til radio med et abonnement hos oss. Med Full Telenordekning kan du høre radio uten å måtte bekymre deg for dårlig kvalitet på sendingen. Jeg har notert meg dette som et ønske og melder dette videre til produktavdelingen. Ha en fortsatt fin dag :) Hilsen Cecilie