Talkmores tips for en bekymringsfri mobilsommer!

Sommer og ferie står for tur! Kanskje skal du reise utenlands i ferien? Da er det mange som plutselig blir usikker på hva som egentlig er inkludert i telefonabonnementet sitt når de ikke befinner seg i Norge. Her har vi laget en oversikt for deg, i tillegg til noen andre problemstillinger som vi vet at mange av våre kunder har i forbindelse med sommeren og ferie, uavhengig av om du reiser utenlands eller ikke.

1. Følg med på forbruket

Ofte surfer man mer på mobilen når man er på ferie, og sender flere snaps og mms hjem til familie og venner. Følg med på ditt og familiens forbruk, for eksempel i Talkmore-appen, slik at det ikke blir noen overraskelser på fakturaen når du kommer hjem fra turen.

Tips: I Talkmore-appen kan du også enkelt melde deg inn i lojalitetsprogrammet vårt Enjoymore. Med Enjoymore får du 5% tilbake hver måned - på alt fra månedsavgift, kjøp av ekstra data og tilleggstjenester. Morepoints kan du bruke for å kjøpe ekstra datapakker i Talkmore-appen - når du trenger det.

2. Holder ditt vanlige abonnement nå på sommeren?

Vurder om du behøver å oppgradere abonnementet ditt til et med flere GB inkludert slik at du er sikker på å ha nok data. Ferie og fri betyr ofte mer tid tilbragt utendørs, og ikke tilkoblet wifi, og da kan man raskt bruke mer data enn hva man gjør til vanlig. Du kan enkelt oppgradere til et større abonnement i Talkmore-appen under fanen "Profil", eller på Mine Sider. Vi har heller ingen bindingstid på våre abonnementer, så om du finner ut at du ikke har behov for like mye data senere kan du enkelt bytte til et mindre abonnement igjen.

Et annet godt alternativ er å bestille en ekstra datapakke. I Talkmore har vi datapakker i ulike størrelser, slik at alle kan finne en som passer deres behov. Disse finner og bestiller du enkelt i appen under fanen "Databruk" ved å trykke på "Bestill mer data".

3. Ferie i Norge

Dersom du skal være i Norge i sommer på steder uten wifi-tilgang, anbefaler vi Mobilt Bredbånd. Du får større frihet, 4G+ dekning og fri hastighet uansett hvor du er i Norge. Det er enkelt å se filmer, surfe og streame på hytta, på tur eller hjemme - fra alle enheter. Og hele familien kan selvsagt være på nett samtidig.

I januar 2018 ble Talkmore Mobilt Bredbånd kåret til Best i Test, og favoritten på pris i DinSides store test av mobile bredbånd.

4. Problemer med pålogging på nettverk i utlandet?

Noen opplever at telefonen har problemer med å finne nettverket når de kommer til utlandet. Dersom dette skjer med deg, anbefaler vi at du aktivt søker etter "tilgjengelige nettverk" under "innstillinger" på telefonen din. Om du fortsatt ikke får logget på, kontakt vårt kundesenter på +47 915 09 915 eller chat med oss på talkmore.no.

5. Reiser i EU/EØS

Med alle Talkmores abonnement kan du bruke mobilen i EU/EØS med akkurat samme priser som i Norge. Har du inkludert forbruk i ditt abonnement, betyr det at du har fri tale, sms og mms i hele EU/EØS, og bruk av inkludert datamengde, som om du var i Norge. Kjekt å vite at du kan surfe bekymringsfritt uten å risikere høye regninger når du kommer hjem! I vårt barneabonnement Trygg vil abonnementet bli sperret for videre bruk når inkludert datamengde er brukt opp, slik at du har full kontroll over barnas mobilbruk i utlandet.

Tips: Skal du være i områder som grenser mot et ikke-EU-land, for eksempel i Hellas eller Kypros på grensen mot Tyrkia, kan det være lurt å dobbeltsjekke at telefonen din ikke logger seg på et nettverk i nabolandet. Det kan du gjøre ved å skru av "automatisk nettverksvalg" under "innstillinger" på mobilen din, og velge blant de tilgjengelige nettverkene manuelt.

Et annet generelt tips er å unngå å koble telefonen opp mot åpne nettverk du ikke kjenner dersom du skal utføre sensitive handlinger som å logge inn i nettbanken og lignende. Da er det tryggere å bruke dataen du har inkludert i mobilabonnementet ditt.

6. Reiser utenfor EU/EØS- datapakker og priser for tale, SMS/MMS

Hvis du skal reise ut av EU/EØS, lønner det seg å kjøpe en datapakke for det landet du skal til, slik at du får de beste dataprisene. Talkmore har en pakke som dekker USA, Sveits, Serbia, Montenegro og Grønland, og en annen pakke som gjelder nesten alle andre land i verden. Disse kan bestilles under "Dataforbruk" i appen. Husk at du også kan bruke dine oppsparte Morepoints på kjøp av datapakker!

For å sikre at du har kontroll vil du motta en sms-varsling når dataforbruket ditt har nådd 500 kr i den aktuelle måneden. Om du vil fortsette databruken besvarer du SMSen, som bekrefter videre bruk. Dersom du ikke besvarer SMSen, vil abonnementet sperres for videre databruk i utlandet. Sender du kodeord STATUS UTLAND til 1999 får du informasjon over ditt dataforbruk i utlandet hittil denne måneden, og en bekreftelse på om tjenesten er aktivert eller ikke.

Tips: Dersom du reiser med barn, kan det være lurt å snakke om hvor mye data som er OK å bruke, eller sperre abonnementet helt for databruk i utlandet. Ønsker du å sperre for databruk, logger du inn på Mine sider og deaktiverer tjenesten «Bruk i utlandet» for det aktuelle nummeret.

Sett deg også inn i hvilke priser som gjelder for tale, sms og mms fra det landet du befinner deg i. Se fullstendig oversikt over utenlandspriser.

7. Reiser på Danskebåten og andre skip

Vær OBS på at egne priser gjelder for mobilbruk på danskebåten og andre skip, uavhengig av om skipet oppholder seg i europeisk farvann eller ikke. Her kan du se detaljerte priser.

Tips: Datapakke Verden gjelder også for skip. Denne kan bestilles under "Dataforbruk" i appen, eller ved å sende 'VERDEN 200' til 2258. Nyhet! Dersom du har nok oppsparte Morepoints får du nå valget om å bruke disse for å betale for datapakken, når du velger "Bestill Datapakke Verden" i appen.

8. Digital Trygghet

Med forsikringen Digital Trygghet kan du og familien din føle dere tryggere både hjemme og på tur. For 29 kr/mnd dekker denne forsikringen hele familien mot identitetstyveri og krenkende nettpublisering, noe som den siste tiden har vært et stadig tilbakevendende tema i media.

9. Ha alltid med deg et ekstra SIM-kort!

Bestill et ekstra SIM-kort og ha det tilgjengelig i tilfelle nødssituasjon, for kun 99kr. Husk at nå kan du også hente SIM-kort i butikk på Narvesen, Shell/7-Eleven eller 7-Eleven kiosk i Norge.

Les også våre tips for hvordan du med enkle grep kan spare på mobildataen.

Vi i Talkmore ønsker alle våre kunder en bekymringsfri mobilsommer!