Premiere for Tallink Siljas nye skipsviner og champagne

Nå er det premiere for Tallink Siljas helt nye sortiment av skipsviner og champagne. Etter tradisjon byttes skipsvinene ut annet hvert år. Tallink Silja presenterer fra og med 1. mai hvitvinen St. Ursula Sommelier Select (Tyskland), rødvinen Saint Seine (Frankrike), den musserende vinen Heretat El Padruell D.O. Cava (Spania) og champagnen Pannier Brut Selection (Frankrike).

Annet hvert år byttes Tallink Siljas skipsviner ut, og prosessen med å velge de ulike vinene og champagnen skjer gjennom nøye testing.

Vi tester et hundretalls viner som prøves mot strenge kriterier etter kvalitet, lukt, smak, utseende og design. Utfordringen er å velge fire perfekte viner som passer alle, fra nybegynnere til vinkjennere. Våre konsumenter er det viktigste utgangspunktet, sier Erkki Rintala, Sommelier på Silja Symphony og årets sommelier 2007 i Sverige.

Skipsvinene har i flere år vært Tallink Siljas mest solgte viner med et totalt årlig salg på drøyt en halv million flasker.

St. Ursula Sommelier Select har en utsøkt struktur i smaken og et tiltalende hint av sødme i en fin kombinasjon med citrus. De fruktige aromaene gjør at vinen har en lang og frisk ettersmak. Rieslingdruen tilfører livlighet og styrke til Pinot Grigioens myke fruktighet, noe som resulterer i en vin perfekt å nytes som den er eller sammen med mat. Den passer utmerket til fisk, skaldyr eller pasta med fløtesauser.

Saint Seine er en myk og fruktig vin. Grenache gir en mørkelilla farge og en aroma av fruktige bringebær med krydrete undertoner av pepper, kanel og tapenade. Syrah har en veldig mørk farge og sirupsaktig utseende med aroma av ville bær og kanel med innslag av mynte. Sammen lager de to druene en lettdrikkelig vin perfekt til å nytes som den er eller på piknik. Passer også perfekt til grillet kjøtt, gryteretter, middelhavsmat, vilt og charcuterier.

Heretat El Padruell D.O. Cava er en lettdrikkelig, fyldig og livlig cava som har en ren, frisk og vedvarende ettersmak. Den passer utmerket til røkelaks og kaviar og serveres best ved 6°C. Etter den tradisjonelle metoden skjer den andre gjæringen i samme flaske som siden distribueres til kunden. Vinen lagres med sitt bunnfall i minst ett år.

Pannier Brut Selection Champagne er en klassisk blanding av Chardonnay (40 %), Pinot Noir (30 %) og Pinot Meunier (30 %) som langsomt lagres i minst 3 år i Panniers vinkjellere. Pannier Brut Selection Champagne lages hovedsakelig av blå druer som gir champagnen en veldig fruktig aroma. Den lange gjæringsperioden tilfører kompleksitet og finesse med et svakt hint av brente toner.

For ytterligere informasjon:

Johanna Wedin