Tallink-eiere vil kjøpe Estonian Air

Den største aksjonæren i det estiske shipping-selskapet Tallink ønsker å overta Estonian Air.Det er ingen hemmelighet at det estiske flyselskapet sliter i et stadig tøffere flymarked, noe flere runder med innskrenkninger også tyder på.

Selskapet har også fått en mye omskrevet påpakning fra EU-kommisjonen om påståtte irregulære statlige overføringer. Tallink-eierne Infortar, med administrerende direktør Ain Hanschmidt i spissen, har da også sagt at de er villig til å kjøpe ut den estiske stat forutsatt at problemene med EU blir ryddet opp i, og at samme instans er villig til å overta all utestående gjeld.

Styreleder i Estonian Air, Ahti Kuningas, har på sin side uttalt at interessen fra private investorer bør være et signal overfor EU-kommisjonen at de vel 200 millioner kronene staten har lagt inn i selskapet ikke strider mot EUs retningslinjer. Nylig ble en modifisert plan om restrukturering av Estonian Air lagt frem for EU. Om den blir vedtatt er det håp om at Infortar i løpet av våren 2015 uansett investerer i flyselskapet.

Kilde: Travelnews

• Reiser