Tallinks sjefskokk Anti Lepik vinner østerskonkurranse – igjen!

I september i fjor vant Tallinks sjefskokk Anti Lepik VM i østersåpning. Nå har han igjen tatt gullet hjem under EM som gikk av stabelen forrige helg. Foruten å prestere den beste tiden blant 21 deltagere fra 11 land, slo han til og med sin personlige rekord.

Som Anti Lepik sier har deltagerne i EM minst like høyt konkurransenivå som under VM.

Hvert land får sende to deltagere og under dette EM deltok syv tidligere verdensmestere. Min styrke er hard trening og mye arbeid. Jeg har hatt muligheten til å trene mye om bord i vår fisk- og skalldyrrestaurant Happy Lobster, som finnes på alle Silja Lines cruiseskip, sier Anti Lepik.

Lepik lykkes ikke bare å vinne EM-gull, han slo til og med sin personlige rekord når han vant kvalifiseringskonkurransen på tiden 2 minutter og 25 sekunder. I finalen kjempet sammenlagt fire personer om gullet, der Lepik møtte tre irlandske motstandere. Michael Moran (5 EM-gull, 2 VM-gull), Stefan Nolan (2 EM-gull) og David Small. Lepik vant gullet på tiden 2 minutter og 35 sekunder, Michael Moran tok hjem sølvet og David Small tok bronse.

EM i østersåpning 2015 ble arrangert i Trollhättan og reglene sier at de konkurrerende må åpne 30 ferske østers så fort og rent som mulig. Østersene må åpnes så de kan serveres og nytes med en gang. Dommerne kontrollerer at alle østersene er riktig åpnet. Foruten Estland, deltok Sverige, Danmark, Norge, Storbritannia, Irland, Finland, Tsjekkia, Belgia, Frankrike og Nederland.

Seieren og EM-tittelen gjør at Anti Lepik automatisk kvalifiserer seg til neste års konkurranse.

Anti Lepik er sjefskokk på Tallink siden 1999 og har tidligere arbeidet som kjøkkensjef ombord på flertallet av Tallinks skip. I 1997 kom Lepik på en førsteplass i konkurranse Estonian Championships of chefs og har ved de fleste tilfeller vært jurymedlem i ulike matlagingskonkurranser. Lepik har gjort ferdig yrkestrening fra blant annet Italia, Frankrike, Sveits, Finland og Sverige.

For ytterligere informasjon:
Anti Lepik, Tallink’s head chef E-mail: anti.lepik@tallink.ee Mob: +372 56 223 688

• Kunst, kultur, underholdning

• tallink