Mangler digitale strategier

Mangler digitale strategier

Ifølge en ny undersøkelse fra Tata Consultancy Services (TCS) har kun åtte prosent av virksomheter globalt implementert en digital strategi. Likevel mener 70 prosent at digitale initiativer er kritiske for å sikre fremtidig suksess. En av tre har planer om å iverksette en digital strategi innen 2020.

TCS’ “The Road to Reimagination”-rapport bygger på en omfattende nettundersøkelse der 820 selskaper i Europa, Nord-Amerika, Latin-Amerika, og Asia deltok. Den ser på hvordan organisasjoner bruker fem hovedmotorer i sitt digitale arbeid: big data og analyse, nettskyen, mobile løsninger, robotics og kunstig intelligens (AI).

Selv om Norge er en digitalt moden nasjon bør norske selskaper i større grad bør se til digitale kanaler for å markedsføre produkter og tjenester[1]. Nordmenn er blant de i verden som handler mest på nett, og andelen øker[2]. I tillegg bruker syv av ti under 35 år mobilen for å gjøre undersøkelser av varer i fysiske butikker.[3] Det fins store muligheter for å nå forbrukerne gjennom disse kanalene, og ved å analysere store data for å forstå hva de ønsker.

–I løpet av noen få år vil disse digitale forbrukerne være den viktigste målgruppen for virksomheter. Det er ikke lenger nok å ha en nettside eller en mobil-app. Virksomheter må drive digital nyskaping for å møte kunder sømløst på tvers av flere kanaler, og skreddersy relevant innhold slik at de kan ta kjøpsbeslutninger, sier Vikramjit Singh Grewal, norgessjef i TCS.

Virksomheter som retter seg mot forretningsmarkedet er intet unntak. Ifølge Forrester har kunder allerede gjennomgått 60-90 prosent av beslutningsprosessen før de kontakter et selskap. Beslutningen baseres på digitalt tilgjengelig informasjon.[4] Derfor er det viktig å utvikle kompetanse og avdekke muligheter for å påvirke og selge i digitale kanaler.

–De som er ledende[5] på digital tilstedeværelse satser på en digital strategi som omfatter hele virksomheten. De utvikler og styrker seg innen alle de fem digitale kreftene. Nordiske og norske selskaper kan vinne frem i den globale konkurransen ved å søke digitaliseringsløsninger med innovativ design og funksjonalitet, sier Vikramjit Singh Grewal.

Nøkkelfunn i TCS Global Trend Report

Eksplosjon i digitaliseringsprogrammer

Europeiske selskaper regner med å investere $107 millioner i snitt i digitale satsninger i 2014. I Latin-Amerika og Nord-Amerika er tallene henholdsvis 163 millioner og 119 millioner.

Noen bransjer ligger et hestehode foran

Bransjene som bruker mest på digitalisering i 2014 er telekom (189 millioner dollar), bank- og finansnæringen

(142 millioner dollar) og høy-teknologi (122 millioner dollar). Selskaper som investerer ønsker å øke omsetning så raskt som mulig. Mesteparten av investeringene går til markedsføring (23 prosent) og noe mindre går til forskning og utvikling (FoU) (15 prosent), produksjon (13 prosent) og distribusjon (10 prosent).

Store data står sterkt

De neste tre årene oppgir 28 prosent at de digitale investeringene vil gå til teknologi knyttet til store data, 20 prosent til sosiale media, 20 prosent på mobil, 19 prosent til nettsky og 13 prosent kunstig intelligens og robotics.

Digital-ledere har én overordnet strategi for selskapet

·  57 prosent av selskapene i undersøkelsen som regnes som digitale ledere fokuserer digitale tiltak til dedikerte forretningsfunksjoner. Mindre digitalt modne selskaper lar digitalstrategien dikteres av ulike forretningsfunksjoner.

·  Digitalt ledende selskaper har i nær dobbelt så mange tilfeller tatt et nytt, digitalt tilbud til markedet. Dette gjelder 89 prosent av de ledende virksomhetene, mens bare 48 prosent av de mer digitalt umodne har gjort dette.

Viktige kilder til kundeinnsikt

·  74 prosent av de digitalt ledende selskapene bruker teknologi for å forutsi behov for produkter eller tjenester

·  66 prosent av de digital ledende selskapene bruker teknologi for å overvåke hvordan kunder bruker produkter og tjenester

·  Halvparten av virksomhetene bruker mobil-apper og sosiale media som hovedkilder til informasjon om kundene

·  Innen 2020 vil kroppsnær teknologi (wearables) bli en hovedkilde for kundeinformasjon for 62 prosent av disse selskapene.

[1] Statistisk sentralbyrå, bruk av IKT i næringslivet 2013: http://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/iktbrukn

[2] Virkes e-Handelsbarometer for fjerde kvartal 2013: http://www.virke.no/talloganalyse/Documents/Virkes%20eHandelsbarometer%204%20kvartal%202013.pdf

[3] Virkes e-Handelsbarometer for første kvartal 2014: http://www.virke.no/talloganalyse/Documents/Virkes%20eHandelsbarometer_1kvartal2014.pdf

[4] Bloggpost fra analyseselskapet Forrester publisert oktober 2012: http://blogs.forrester.com/lori_wizdo/12-10-04-buyer_behavior_helps_b2b_marketers_guide_the_buyers_journey

[5] Undersøkelsen har identifisert en gruppe ledende digitale virksomheter (leaders), og en gruppe med lavere digital modenhet (followers). De ledende virksomhetene er definert ut fra at deres digitale initiativer økte omsetningen ti ganger mer enn for gruppen med «followers».

Om TCS Norden

Siden etableringen av TCS i Norden i 1991 har selskapet investert i lokale markeder. I dag leverer rundt 8000 ansatte tjenester til ledende selskaper i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island med TCS’ Global Network Delivery Model™ (GNDM™). TCS har doblet seg i Norden siden 2010, og ansetter stadig flere lokale ressurser. Selskapet har fem år på rad blitt kåret til bransjens foretrukne leverandør av KMPG og Whitelane Research. Blant nordiske kunder er Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS og DNB. I 2014 fikk TCS Top Employer in Europe-sertifikat av Top Employers Institute, med en førsteplass Sverige og Danmark.

Om Tata Consultancy Services Ltd.

TCS er ledende innen IT-tjenester, konsulenttjenester og forretningsløsninger på global basis og leverer en unik forretningsverdi. TCS tilbyr konsulenttjenester og en integrert portefølje av IT-tjenester via sin globale leveransemodell, Global Network Delivery Model™ – anerkjent i markedet som en av de beste modellene for programvareutvikling. TCS er en del av TATA Group, Indias største industrikonglomerat, og har over 305 000 høyt utdannede konsulenter i 46 land. Selskapet omsatte for over 13,4 milliarder USD i regnskapsåret som endte 31. mars 2014, og er notert på både National Stock Exchange og Mumbai-børsen i India. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Følg TCS på Twitter.

RSS Feed til TCS’ pressemeldinger

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget