Seks egenskaper kjennetegner selskaper som lykkes med digital omstilling

Seks egenskaper kjennetegner selskaper som lykkes med digital omstilling

• En historisk sterk teknologisk utvikling fører til at mange selskaper sliter med å holde følge med markedsendringene.
  • Selskaper som evner å tilpasse seg ser den raske utviklingen som en fordel – og evner å bevege seg i takt med den digitale utviklingen.
  • Ifølge TCSs nyeste rapport er det seks egenskaper som kjennetegner selskaper som lykkes, men ikke alle har med teknologi å gjøre.

Oslo, 12.februar, 2016: IT- og konsulentselskapet Tata Consultancy Services (BSE: 532540, NSE: TCS), har nylig publisert rapporten «Perspectives 7 - The Responsive Enterprise: Capitalizing on Disruptive Change». Rapporten tar for seg effekten nye forretningsmodeller har på markedet, og hvordan selskaper forholder seg til den raske teknologiske utviklingen. Rapporten er skrevet av eksperter på teknologi, utforming av virksomhetsprosesser og utvikling; deriblant TCS globale direktør for Consulting & Enterprise Solutions, Krishnan Ramanujam, og leder for Teknologi, K. Ananth Krishnan.

- Før kunne et selskap eksistere i flere tiår, og kun bekymre seg for et mindre antall eksterne risikofaktorer, sier leder Tommi Mäkinen for Teknologisk Utvikling i TCS Norden.

- Dette har endret seg. Den enorme teknologiske utviklingen har tatt knekken på flere store aktører. Mange forsøker å søke ly i denne «endringsstormen». Men å søke ly for stormen kjennetegner ikke vinnerne. Selskapene som lykkes bruker energien i endringene til sin egen fordel.

Seks parametere som kjennetegner selskaper som lykkes med omstillingIfølge Perspective 7-rapporten er det seks faktorer som kjennetegner omstillingsdyktige bedrifter, bedriftene som lykkes med å tilpasse seg nye spilleregler og adopterer digitale verktøy for å skaffe seg konkurransefortrinn.

1) Digitalt DNA i toppledelsen
Ledere i omstillingsdyktige selskaper mener teknologi har revolusjonert næringslivet – og at dette også vil påvirke rammevilkårene i fremtiden. Markedsanalytikere kaller dette «digitalt DNA». Slike ledere vil ofte kombinere tradisjonell kunnskap med digitale løsninger, og kan tilføre større verdi og kapasitet enn tradisjonelle metoder alene.

2) Kombinere selskapsstrategi med Operations-design og IT-utviklingNye digitale løsninger tvinger selskap til å revurdere egne selskapsmodeller. Bedriftens strategi, operations design og IT-løsninger kan ikke lenger være separate funksjoner på et organisasjonskart - ledere fra ulike deler av selskapet må samarbeide bedre i fremtiden. Det er ikke bare virksomhetsprosessene som må evalueres, men også hvorvidt selve forretningsmodellen til selskapet fortsatt er konkurransedyktig.

<em>3) </em><em>Virksomhetssystemer og forsterkning av standardprosesser</em><br> Tiden for store, tilpassede systemer er over – særlig for kundesentrerte funksjoner som salg, markedsføring og service. Disse funksjonene trenger standardsystemer for å dele kundeinformasjon internt. Skreddersydde systemer tar for lang tid å utvikle, og går raskt ut på dato. Dette gjelder særlig bedrifter som benytter mobile applikasjoner, IOT, og andre nye teknologier i digitale forretningsprosesser. Dette betyr slutten for tradisjonelle, ufleksible systemer, og introduksjon av tilpasningsdyktige verktøy som kombinerer forretningsprosesser, design og IT-programvareutvikling.
<em>4) Tiltrekke seg og utvikle talent for morgendagens stillinger </em><em><br></em>Moderne selskaper er helt avhengige av å utvikle og tiltrekke seg dyktige mennesker som kan spesialiserer seg innen data teknologi, IoT, samt digitale og sosiale mediemarkeder. De kommende årene blir etterspørselen etter talent høyere enn tilbudet. Den digitale utviklingen har skapt helt nye yrkesretninger, derfor vil riktig holdning være en av de viktigste kvalitetene man ser etter hos nye kandidater. Se etter dem som har evne og ønske om å tilegne seg ny kunnskap.

5) Oppdage de rette, innovative virksomhetsløsningene En må ha en godt justert radar for å vite når man skal tilpasse nåværende selskapsmodell med ny teknologi. Så hvordan holder man seg oppdatert, og hvordan velger de beste selskapene de riktige trendene? Rapporten gir innspill til hvordan selskaper kan følge med på utviklingstrekk og trender. Når dette fungerer godt, bør leder også evaluere hvilken innvirkning disruptiv teknologi kan ha på selskapets virksomhet.

<em>6) Uventet omstilling - Få alle med </em><em><br></em>Ledere står overfor den monumentale utfordringen med å kommunisere endringene knyttet til forretningsmodell, forretningsprosess, teknologi og kompetanse. For å få samtlige med på endringsprosessen må selskapet utnytte flommen av kundeinformasjon fra sosiale medier, mobile applikasjoner og innebygde sensorer i produkter. Kontinuerlige kundetilbakemeldinger kan være et solid virkemiddel, og hjelpe ledelsen å styre selskapet i riktig retning.

Perspective 7 er en lettfattelig veileder for selskaper som skal gjennom digitale endringsprosesser, og er skrevet for å bistå ledere i digital omstilling.

Om TCS Norden

Siden etableringen av TCS i Norden i 1991 har selskapet investert i lokale markeder for. I dag leverer rundt 9000 ansatte tjenester til ledende selskaper i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island med TCS’ Global Network Delivery Model™ (GNDM™). TCS har triplet seg i Norden siden 2010, og ansetter stadig flere lokale ressurser. Selskapet har fem år på rad blitt kåret til bransjens foretrukne leverandør i Norden i flere undersøkelser (av KMPG 2010-2013 og Whitelane Research i 2014). Mange fremtredende, nordiske selskaper bruker TCS’ unike tjenester, blant andre Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS og DNB. I 2015, for tredje år på rad, fikk TCS Top Employer in Europe-sertifikat av Top Employers Institute, hvor Norge, Sverige og Danmark var blant de åtte markedene for TCS ble rangert som nummer en.

Om Tata Consultancy Services Ltd.

TCS er ledende innen IT-tjenester, konsulenttjenester og forretningsløsninger på global basis og leverer en unik forretningsverdi. TCS tilbyr konsulenttjenester og en integrert portefølje av IT-tjenester via sin globale leveransemodell, Global Network Delivery Model™ – anerkjent i markedet som en av de beste modellene for programvareutvikling. TCS er en del av TATA Group, Indias største industrikonglomerat, og har over 335 000 høyt utdannede konsulenter i 46 land. Selskapet omsatte for over 15,5 milliarder USD i regnskapsåret som endte 31. mars 2015, og er notert på både National Stock Exchange og Mumbai-børsen i India. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Følg TCS på Twitter.

RSS Feed til TCS’ pressemeldinger

Om Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS er et globalt konsulentselskap som tilbyr IT- og ingeniør-tjenester, integrert med forretningsløsninger. I over 56 år har TCS samarbeidet med flere av verdens største selskaper gjennom deres digitale transformasjonsreiser. Som del av Tata-gruppen, Indias største multinasjonale konsern, har TCS over 601,000 av verdens beste konsulenter i 55 land. Selskapet inntektsførte USD 29 milliarder for regnskapsåret avsluttet 31. mars, 2024. TCS sin proaktive holdning til klimaendringer og prisvinnende samfunnsengasjement rundt om i verden har gitt dem en plass på topplister innen bærekraft, slik som MSCI Global Sustainability Index og FTSE4Good Emerging Index. For mer informasjon, se www.tcs.com.

Om TCS Nordic

Konsulentselskapet Tata Consultancy Services har vært til stede i Norden siden 1991 og har omtrent 20.000 ansatte som jobber med kunder i Sverige, Finland, Norge, Danmark. I løpet av de siste 15 årene har TCS blitt rangert som den beste leverandøren av IT-konsulenttjenester i Norden hvert eneste år av sine kunder. TCS har også blitt kåret til Top Employer i Norge 10 år på rad av uavhengige Top Employer Institute.

Nydalsveien 33, torgbygget