Gå videre til innhold
Kom til Teknisk museum og hør et spennende foredrag om Ugelstadkulene, onsdag 5. september kl. 1700

​GRATIS FOREDRAG: UGELSTADKULENE, en av Norges store oppfinnelser

GRATIS FOREDRAG: UGELSTADKULENE

John Ugelstads mikrokuler i plast regnes som en av de store norske oppfinnelsene. De biomagnetiske kulene brukes bl.a. innen kreftdiagnostikk og -behandling.

Hvor viktig kulene er, og har vært, siden de ble utviklet på 1970-tallet ved Sintef, er ikke godt kjent. Lite kjent er også kulenes bruksområde i dag.

Kom til Teknisk museum og hør et spennende foredrag av Erlend Ragnhildstvedt, forskningsdirektør i Thermo Fischer.

Onsdag 05. september kl. 1700

UGELSTADKULER
er bittesmå, tilnærmet nøyaktig like store plastkuler, som er biomagnetiske. Dette gir kulene konsistente fysikalske og kjemiske egenskaper. Kulene kan brukes for å modellere fysiske prosesser, for eksempel i bioteknologi når en skal skille ut biologisk materiale. I medisin kan kulene brukes i diagnostikk og kreftbehandling ved å isolere celler, DNA og mRNA eller for å måle proteiner.

OPPFINNELSENS BETYDNING
er ikke så godt kjent, og særlig ikke hva kulene brukes til i dag. I dette foredraget får vi både historie og spennende glimt inn i fremtiden, hvor skreddersydd kreftbehandling, DNA-analyser og miljøteknologi bare er noen av mange løfterike områdene for Ugelstadkulene.

FORSKNING OG UTVIKLING
Amerikanske Thermo Fischer Scientific viderefører Ugelstad-arven siden oppkjøpet i 2014. Den norske avdelingen har forsknings- og utvikling knyttet til teknologimiljøet rundt Radiumhospitalet, og produksjon av plastkulene i samme anlegg på Lillestrøm som ble etablert for over 30 år siden som Dynal.

NYE LØSNINGER
Thermo Fischer har satset stort på utvikling av nye løsninger basert på Ugelstad-kulene, og har hatt flere gjennombrudd med nye generasjoner av Ugelstadkuler. Selskapet er i dag blant Norges mest lønnsomme industribedrifter. Det vant Norwegian Tech Award i 2017, og ble kåret av Norsk Industri til årets smarteste industribedrift I 2018.

PRAKTISK INFORMASJON
Foredraget starter kl. 17.00.
Enkel mat serveres fra kl. 16.00. Påmelding til servering skjer til Tekna innen mandag 3. septemberl (ingen påmelding kreves til selve foredraget som begynner kl. 17.00).

Påmelding på TEKNA Oslos arrangementsside: https://www.tekna.no/kurs/ugelstadskulene---historien-bak-og-hvilken-betdning-de-har-i-dag.-36756/

Det oppfordres til bruk av kollektiv transport. Både NSBs Gjøvikbanen og Sporveiens buss har stoppested Kjelsås, rett ved museet. Se www.ruter.no

ARRANGØR
Foredraget arrangeres av Teknologihistorisk gruppe i Teknologihistorisk gruppe i Teknas Osloavdeling, NITO, Norsk Teknisk Museum og Norsk Teknisk Museums venner.

MER PÅ TEKNISK MUSEUMS NETTSIDER:

Om Norsk Teknisk Museum

Norsk Teknisk Museum er nasjonalmuseum for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin og et eldorado for utforskende mennesker i alle aldre. Teknisk museums utstillinger: Museet har over 25 permanente og temporære utstillinger om energi, olje, industri, medisin, fly, biler og tog. Visjonen er å bli Norges mest synlige, dristige og dialogorienterte museum.

Oslo vitensenter setter undring og opplevelse i fokus. Gjennom lekende læring kan du utforske naturvitenskapelige og teknologiske prinsipper innenfor temaene energi, fysiske fenomener, kroppen, matematikk og verdensrommet. Her finner man både Robotsenteret og Planetariet.

Nasjonalt medisinsk museum inneholder medisinhistoriske utstillinger og samlinger av gjenstander, bøker og arkivalia. Museet er integrert i Norsk Teknisk Museum.

Laila Andersen

Pressekontakt Avdelingsleder for kommunikasjon og marked 90038772
Jill Bottolfsen

Pressekontakt Kommunikasjonsrådgiver 92628011

En gullgruve for nysgjerrige i alle aldre

Nasjonalmuseet for teknologi, industri, naturvitenskap og medisin og et eldorado for utforskende i alle aldre og kåret som Oslo beste opplevelse for barn.

Oslo vitensenter setter undring og opplevelse i fokus. Med over hundre interaktive installasjoner kan du utforske naturvitenskapelige og teknologiske prinsipper innenfor temaene energi, fysiske fenomener, kroppen, matematikk og verdensrommet.

Nasjonalt medisinsk museum viser permanente og temporære inneholder medisinhistoriske utstillinger og har samlinger av gjenstander, bøker og arkivalia. Museet er integrert i Norsk Teknisk Museum.

Norsk Teknisk Museum
Kjelsåsveien 143