Teknisk museums tegneverksted ledes av illustratøren og tegneserieskaperen Flu Hartberg, kjent fra Dagbladet og kjente serier.

Vinterferie med klimavennlige aktiviteter for hele familien på Teknisk museum

Vinterferie 15. – 24. februar

KLIMAVENNLIGE VERKSTEDER

Tegn fremtiden med Flu Hartberg eller lag bivokspapir, frøpapir og handlenett i hele vinterferien på Teknisk museum!

Hva med å lage bivokspapir som kan redusere plastforbruk, lage frøpapir som spirer når du planter det ut eller friske opp klær og tekstiler med nytrykk i miljøtrykkeriet? Eller hva med å se på ulike teknologier med et klimaperspektiv, på 1-2-3, sammen med oss? Vi har fått med oss illustratøren og tegneserieskaperen Flu Hartberg til vårt tegneverksted. Han er kjent blant annet fra Dagbladet og seriene Moderator (2016) og Fagprat (2007–). Sammen med ham er du i det beste selskap hvis du ønsker å tegne fremtiden. I dette tegneverkstedet kan hele familien uttrykke hvordan en verden i kollaps kan komme til å se ut og hvordan den kan reddes.

Glem heller ikke at museet har mer enn 100 prøv-selv installasjoner i ​vitensenteret og rundt ​25 interessante utstillinger for enhver smak. Du kan faktisk bruke hele dagen på museet uten å se alt!

11.30 – 11.45 MODELLJERNBANE

Opplev museets nye, store modelljernbane! Se selvkjørende busser og tog som snor seg gjennom alpelandskap og yrende byliv, med boligbygging, industri – og et helt tivoli! Kort introduksjon før modellen settes i gang. Passer for alle. Oppmøte ved søyle 5 i foajeen.

12.00 – 15.00 DYSTOPIA – ET TEGNEVERKSTED FRA FRAMTIDEN MED FLU HARTBERG (NB! 15.-18. februar)

I tegneverkstedet kan du tegne og utforske en dystopisk by sammen illustratøren og tegneserieskaperen Flu Hartberg, kjent for bl.a Moderator (2016) og Fagprat (2007–). Hvordan ser verden ut om hundrevis eller tusenvis av år? Vil verden være et goldt øde med roboter og bilvrak? Passer for barn fra seks år i følge med en voksen. Begrenset plass. Påmelding i resepsjonen. Møt opp ved søyle 3.

12.00 – 12.30 KLIMA OG TEKNOLOGI PÅ 1-2-3
Hvordan påvirkes klimaet av teknologi, transport og industri? Bli med på en lettfattelig omvisning der vi ser på ulike gjenstander opp gjennom tidene, med et klima- og miljøperspektiv. Passer for barn fra seks år i følge med en voksen. Oppmøte ved søyle 5 i foajeen.

12.00 – 13.00 BIVOKSPAPIRVERKSTED
Vil du bruke mindre plast? Lær å lage ditt eget bivokspapir og få et nytt matpakkepapir som kan brukes igjen og igjen. Ta med tynn, ren tekstil av bomull, så stiller vi med alt det andre! Passer for barn fra ti år. Begrenset plass. Påmelding i resepsjonen. Møt opp ved søyle 3 i foajeen.

13.00 VITENSHOW
Bli inspirert av overraskende triks med fysikk, kjemi og flytende nitrogen! Se spennende eksperimenter med flammer, røyk og høye smell! Blir du truffet av en røykkanon? Passer for alle. Møt opp tidlig. Begrenset plass. Grupper og familier må gå samlet inn. Se nr. 101 på kartet. Showet foregår i auditoriet, ned trappa fra kafeen.

13.30 – 13.45 MODELLJERNBANE

14.00 – 15.00 FRØPAPIRVERKSTED
Vi børster støvet av en gammel klassiker og lager vårt eget papir innsatt med frø. Planter du papiret, vil det spire! Begrenset plass. Påmelding i resepsjonen. Passer for barn fra ti år. Møt opp ved søyle 3 i foajeen.

15.30 – 15.45 MODELLJERNBANE

15.00 – 16.00 MILJØTRYKKERIET
Bruk egendesignede handlenett i stedet for poser. Trykk kule motiv på klærne dine i stedet for å kjøpe nye. Vi har vinyl og varmepresse. Ta med det du har, design ditt eget mønster, så trykker vi! Husk at tekstilene må være i bomull. Passer for familier. Møt opp i Teknoteket i Vitensenteret. Se 112 i kartet.

Åpent mellom 11 og 18 i hele uke 8. Mandag 24. februar holder museet åpent mellom 9 og 16. Se mer informasjon om museet