Telenor har resirkulert 500.000 brukte mobiltelefoner

Telenor har resirkulert 500.000 brukte mobiltelefoner

(Fornebu, 12. august 2014) Telenors mobilreturkampanje «Brukt mobil – nye muligheter» har passert den magiske grensen 500.000 resirkulerte mobiltelefoner. Norges største miljødugnad har spart miljøet for mange tusen tonn avfall og 18 millioner kroner har gått rett i klubbkassene til idrettslagene.

Nordmenn er storforbrukere av mobiltelefoner og skifter i gjennomsnitt telefon annethvert år. Da er det lett for at de gamle telefonene hoper seg opp i skuffer og skap. Halvparten av oss har minst to mobiltelefoner liggende hjemme. Der bør de ikke bli, av flere årsaker.

Gamle mobiler er ressurser
– Gamle mobiltelefoner utgjør faktisk potensielle ressurser, på flere måter.  For eksempel kan hele 90 prosent av en mobil gjenvinnes. I en mobiltelefon finnes også mange typer metaller og mineraler som man må grave ut av bakken for å få tak i. Ved å gjenbruke slike metaller belaster vi ikke miljøet mer enn vi absolutt må, forklarer administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen.

Mange av mobilene som blir levert inn er av så god kvalitet at de blir restaurert og videresolgt i Asia og Afrika. Her gir brukte mobiler tilgang til kommunikasjonstjenester for mennesker som kanskje ikke hadde hatt råd til å kjøpe en helt ny mobiltelefon. Å reparere en telefon i stedet for å kjøpe ny har også en miljødimensjon.

– Produksjonen av en enkelt mobiltelefon genererer hele 75 kg avfall. Når vi greier å reparere gamle mobiler og selge dem videre unngår vi å belaste miljøet med flere tusen tonn avfall, forklarer Svendsen.

Viktig for idretten
Det er barn og unge i norske idrettslag som går dør til dør og samler inn de brukte mobiltelefonene. I løpet av våren 2014 har 300 idrettslag samlet inn 72 000 brukte mobiltelefoner. Det betyr at de siden oppstarten av returkampanjen i 2009 har samlet inn til sammen 526 548 brukte mobiltelefoner. Med 35 kroner per innsamlede telefon betyr det over 18 millioner kroner til idrettsklubbene.

– 18 millioner kroner til norsk idrett er ikke småtteri, det er ganske mange drakter, skistaver og drikkeflasker. Telenors returordning er med på å bygge idrettsklubber stein på stein. Det blir ikke olympiske gull uten ressurser til grasrota, sier Kjetil Jansrud, alpinist og ambassadør for Brukt mobil – nye muligheter.

10 millioner mobiltelefoner
Både nye mobilbrukerne i Asia og Afrika og barn og unge i idretts-Norge kan nyte godt av at det ligger nesten ti millioner brukte mobiltelefonene rundt i de norske hjem. Det vil nemlig si at det også ligger ishockeykøller, kunstgress og turneringer verdt 350 millioner kroner som bare venter på å bli realisert.

– Vi bør ha som mål å få tak i alle disse telefonene. Vi skal ikke være redde for å ha ambisiøse mål for kampanjen, både på vegne av miljøet, barneidretten og nye mobilbrukere, sier leder for samfunnsansvar i Telenor Norge, Ana Brodtkorb.

Sikker og miljøvennlig mobilretur
Håndballjentene i Vestby resirkulerte seg helt til Danmark

Ana Brodtkorb, leder for samfunnsansvar i Telenor Norge
Ana.Brodtkorb@Telenor.com, tlf: 902 09 832

Telenor Norge er landets største leverandør av tele- og datatjenester. Via vårt mobilnett og fastnett leverer vi tjenester innen telefoni, bredbånd og kabel-tv til privat- og bedriftskunder over hele landet. Vi selger også tjenester til andre telekom-operatører.Vi har 4200 medarbeidere fordelt på over 30 arbeidssteder rundt om i Norge, inkludert Svalbard. Hovedkontoret vårt ligger på Fornebu i Bærum.