​​Telia og Hedmark fylkeskommune skal hjelpe eldre innbyggere å bli mer digitale

Pressemelding   •   sep 30, 2019 07:00 CEST

Gjennom pilotprosjektet «Mer Digital» samarbeider Telia Norge og Hedmark fylkeskommune om å gjøre eldre innbyggere mer digitale. Alle innbyggere over 65 år i Grue, Eidskog og Kongsvinger har fått en personlig invitasjon i posten til et digitalt arbeidsverksted.

Målet med verkstedet er å vise eldre innbyggere nyttige digitale verktøy de kan bruke på hverdagslige gjøremål. Det kan være å søke etter informasjon på internett, opprette epostkonto, sette i gang en videosamtale eller lære mer om hvordan sosiale medier fungerer. Veilederne er ungdom fra de ulike kommunene, samt ansatte fra Telia Norge.

– Vi ønsker å forhindre og redusere det digitale utenforskapet og motivere til digital glede og nysgjerrighet, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge. – Ved å spre kunnskap til de som ikke er vant med digitale verktøy og tjenester øker det kunnskapen om det digitale samfunnet og gjør det mulig for flere å ta i bruk viktige kommunale e-tjenester for eksempel innen velferd. I tillegg kommer selvfølgelig den sosiale dimensjonen – ved å beherske internett og sosiale medier er det enklere å holde kontakt på tvers av generasjoner.

Støtter regjeringens digitaliseringsstrategi

Regjeringen har ambisiøse nasjonale mål: Norge skal være en av de beste nasjonene i verden til å bruke mulighetene som ligger i digitalisering.

– Hedmark fylkeskommune støtter de nasjonale bredbåndsmålene og regjeringens digitaliseringsstrategi, og vil sammen med samarbeidspartnere aktivt bidra til å redusere digital utestenging og gjøre det mulig for innbyggerne i hele fylket å få tilgang til og kunnskap om digitale tjenester, sier Eva Lundin, Seniorrådgiver i Hedmark fylkeskommune. – Vi ønsker å gi våre innbyggere en mulighet til å bli inspirert av mulighetene og bruken av digitalisering og å lære hvordan digitale hjelpemidler kan gjøre hverdagen lettere og morsommere gjennom dette pilotprosjektet. Vi er svært glade for å ha Telia med på laget i dette arbeidet.

Det arrangeres en workshop i hver kommune:

30. september i Grue – Grue Rådhus, Festsalen

2. oktober i Eidskog – Rådhuset Skotterud

4. oktober i Kongsvinger – Vinger hotell

Det er gratis å være med. Kommunene låner ut nettbrett på arbeidsverkstedene, men deltakerne kan også ta med sin egen pc, mobiltelefon eller sitt eget nettbrett.

Alle kursene er nå fulltegnet. Pressen er selvfølgelig hjertelig velkommen.

Kontaktperson Hedmark fylkeskommune: Eva Lundin. eva.lundin@hedmark.org / 991 10 584

Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.

Telia, The New Generation Telco

Kommentarer (0)