Makeupartistens 5 beste tips for personer med tørre øyne og sensitive øyelokk

Makeupartistens 5 beste tips for personer med tørre øyne og sensitive øyelokk

Nye Blephasol Duo er en mild micellær øyesminkefjerner for tørre og sensitive øyne, tørr og sensitiv hud samt kontaktlinsebrukere. Men det er flere ting enn sminkefjerning du bør tenkte på for å gi området rundt øynene litt ekstra omtanke. Alexandra Aronsson er en svensk makeupartist kjent for oppdrag for ledende mote- og skjønnhetsfirmaer. Her tipser hun om hva du bør gjøre for en skånsom sminkerutine.

1. Velg riktig type øyesminke

”Har du tørre øyne og sensitive øyelokk bør du unngå parfymerte produkter. Bruk mascara som er spesielt utviklet for sensitive øyne og linsebrukere. Min favoritt er mascara som legger seg rundt hver øyevipp som en ’tube’. Den sitter bra og er snill mot øynene. Unngå mascaraer som er forsterkende eller forlengende ettersom de kan inneholde ingredienser som irriterer sensitive øyne.”

”Noen ord om øyenskygge også. Kremøyneskygge er å foretrekke. Matte, pudderskygger kan ha en uttørkende effekt og legge seg i de fine linjene på tørre øyelokk. Alt med glitter og skimmer bør også unngås. Partiklene havner lett i øyet og gir opphav til irritasjon.”

2. Fuktighet før påføring

”Husk å tilføre øyeområdet fukt før du legger øyesminke. På den måten får du en jevnere og finere makeup. På mine modeller bruker jeg alltid en micellær sminkefjerner som Blephasol Duo. Den rengjør effektivt og er snill mot huden. Dessuten gir den huden fukten tilbake og du slipper skylle av med vann.”

”Tenk på at øye- og ansiktskremer med anti-ageingegenskaper eller AHA-syrer kan gi reaksjoner rundt øyeområdet. Bruk heller fuktgivende produkter om du har tørr og sensitiv hud. Et annet tips er øyeskyggeprimer. Primeren smører øyelokket, jevner ut huden så skyggen sitter bedre uten å legge seg i folder og lage striper. Med primer under kreves mindre øyeskygge og fargen kommer mye bedre frem.”

3. Unngå det som gjør øynene tørre

”Unngå tørre, trekkfulle og støvete miljøer med lav luftfuktighet. Å sitte mye foran dataskjerm er verken bra før øynene, huden eller makeupen. Øyedråper som beskytter og smører – for eksempel Thealoz Duo – er bra mot tørre øyne. Foran skjerm anbefales produkter med HEV-lysbeskyttelse (beskyttelse mot stråling og det blå lyset fra skjermer). Bruk også en fuktende ansiktsmist flere ganger om dagen. Den kan sprayes over makeupen og får den til å holde seg fin og fresh lenger.”

4. Rengjør øyelokkene varsomt med tilpassede produkter

”Bruk milde, men effektive produkter for å fjerne øyesminken – for eksempel Blephasol Duo. Ta litt væske på en bomullspad og hold mot øyet en stund før du forsiktig drar vekk makeupen. Ikke hardhendt gniing altså. Viktigst av alt: Ikke legg deg med sminken på. Den ødelegger puta di, øyevippene dine og det følsomme området rundt øynene. På natten jobber huden med å reparere seg selv og da er det viktig å ha brukt et mildt og smørende produkt før leggetid.”

5. Ta vare på dine sminkeverktøy

”I børster samles det smuss og bakterier som kan forårsake kviser, urenheter og irritasjon. Vask dem derfor minst annenhver uke. Pensler som du bruker til concealer under øynene bør vaskes enda oftere ettersom øyeområdet er sensitivt. Syntetpensler som brukes til kremprodukter kan rengjøres med vanlig oppvaskmiddel. Pensler med hår rengjøres helst med en mildt og uparfymert shampoo. Tørk dem liggende med luting så børsten ligger ned og skaftet opp. Da renner vannet ut på riktig sted og du sliter ikke unødvendig på limet.”

”Kajalblyanter rengjøres best ved å visse dem. Har pennen mistet korken sin kan du oppbevare den i en plastpose. Skulle du derimot ha concealer, foundation eller annet i krukke med sprekt lokk – kast og kjøp nytt. Mascara skal helst byttes hver tredje måned. Husk å skru opp og ned børsten. Ikke ’pump’ den opp og ned i håp om at du får opp mer produkt. Isteden trykker du bare luft ned i mascaraen noe som gjør at den tørker ut raskere.”

Blephasol Duo – micellær sminkefjerner for tørre øyne og sensitive øyelokk

Blephasol Duo er en ny, mild micellær rengjøring for sensitive øyelokk og vipper som effektivt løser opp makeup – også vannfast. Den fuktgivende blandingen av olje og vann rengjør det sensitive øyeområdet uten å irritere eller svi. Blephasol Duos moderne rengjøringsteknologi inneholder verken alkohol, parfyme, såpe eller konserveringsmiddel. I pakningen finnes i tillegg til rengjøringsvæske også myke bomullspads. Blephasol Duo anbefales til tørre/sensitive øyne, tørr/sensitiv hud og kontaktlinsebrukere.

Korte fakta Blephasol Duo

• For personer med tørre øyne, sensitive øyelokk eller kontaktlinser
  • Rengjør effektivt og fjerner også vannfast makeup uten å svi eller tørke ut
  • Påfør og stryk av – behøver ikke skylles av med vann
  • 2-i-1-pakning: 100 ml micellær rengjøringsvæske og 100 stk. bomullspads
  • Uten alkohol, parfyme, såpe og konserveringsmiddel

Salgssteder: Blephasol Duo selges reseptfritt på Apotek 1 og hos mange optikere.

Anbefalt cirkapris: 139,-/pakke med 100 ml micellær rengjøringsvæske og 100 bomullspads.

Pressebilder: Høyoppløselige bilder til media kan lastes ned i presserommet vårt: http://www.mynewsdesk.com/no/thea

Kontaktperson: Nils-Petter Hansen, Business Unit Manager Norge Théa Nordic, mobil: +47 977 98 508, e-post: nils-petter.hansen@theapharma.com

Emner

Théa er et uavhengig legemiddelforetak som har spesialisert seg på forskning, utvikling og kommersialisering av øyeprodukter uten konserveringsmidler. Vår historie strekker seg tilbake til 1871, og vi driver forskning og utvikling innenfor alle behandlingsområder relatert til øynene. Alt vi gjør er bygget på forståelsen om at alt kan forbedres – alt kan forenkles. Produktene våre finnes allerede i mer enn 70 land. Les mer på vår hjemmeside: www.thea-nordic.no

Nils Petter Hansen

Pressekontakt Business Unit Manager Norge Théa Nordic +47 977 98 508

Om Théa Nordic AB

Théa er et uavhengig legemiddelfirma som har spesialisert seg på forskning, utvikling og kommersialisering av øyeprodukter uten konserveringsmidler. Vår historie strekker seg tilbake til 1871, og vi driver forskning og utvikling innenfor alle behandlingsområder relatert til øynene. Alt vi gjør er bygget på forståelsen om at alt kan forbedres – alt kan forenkles. Produktene våre finnes allerede i mer enn 70 land.

Théa Nordic AB
Ekornrudveien 31A