Favoritten Gran Canaria er mest bestilt i vinter - USA øker med 110 prosent

Etter en kald og regnfull sommer er reiselysten blant nordmenn sterkere enn noen gang, og flere velger å reise utenlands for å oppsøke sol og varme. Det viser en undersøkelse som reisebyrået Ticket har gjennomført sammen med Respons Analyse. Annenhver nordmann planlegger å reise utenlands i vinter, og 39 prosent har allerede bestilt reisen sin. Dette bekreftes av Tickets bookingstatistikker som viser at vinterreisene har økt med 13 prosent sammenliknet med samme periode i fjor. Og det er Gran Canaria som er det mest populære reisemålet.

I dag presenterer reisebyrået Ticket bookingstatistikken for vinteren 2012/2013 sammen med en fersk undersøkelse gjennomført av Respons Analyse. Undersøkelsen viser at det dårlige sommerværet har økt vårt sug etter en utenlandsreise i vinter. Mer enn hver femte nordmann oppgir at reiseplanene deres på en eller annen måte har blitt påvirket av den regnfulle sommeren.

– Den regnfulle sommeren har virkelig økt reiselysten blant nordmenn. Fremfor alt har det fått mange til å overveie en vinterreise som ellers ikke hadde blitt noe av, da de ikke fikk tilstrekkelig med sol og varme i sommer. Og igjen er det Gran Canaria som er det mest populære reisemålet, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Når det kommer til valg av reisemål er vi ganske tradisjonelle. Spania beholder førsteplassen på listen over de mest populære landene. Men samtidig slår USA-reisen nye rekorder med en økning på 110 prosent sammenliknet med i fjor. Dermed kniper USA andreplassen på listen over de meste bestilte land og dytter Thailand ned til tredjeplass.

I år faller helligdagene gunstig ut i jule- og nyttårshelgen, noe som har fått rekord mange til å reise utenlands. I undersøkelsen svarer annenhver nordmann at de kan tenke seg å feire jul utenlands, og den største grunnen er for å slippe julestresset. I vinter øker jul- og nyttårsreisene med 47 prosent sammenliknet med julen 2011. De fleste velger å feire jul på Gran Canaria. Men hvor lenge Gran Canaria vil klare å beholde førsteplassen på jul- og nyttårsreiser er usikkert da New York øker med over 400 prosent mens Krabi og Bangkok øker med henholdsvis 192 og 140 prosent.

Hva irriterer mest på reisen?
I sammenheng med at stadig flere velger langdistanse reiser om vinteren, øker antall timer ombord i flyet. Om bord på dagens fly er det ofte underholdning som gjør reisen litt morsommere. Men det er mange ting som kan gjøre reisen mindre behagelig. I undersøkelsen spurte Ticket om hva som irriterer mest på flyreisen, og det viste seg at det var først og fremst andre medpassasjerer. Mer enn halvparten (56 %) synes at det mest irriterende er når passasjeren bak sparker i setet, og 45 prosent synes det er irriterende når personen foran legger setet for langt ned. Skrikende barn er også et stor irritasjonsmoment, noe som 44 prosent irriterer seg over. Når det kommer til hotelloppholdet er det dårlig rengjorte hotellrom det som irriterer oss mest (58 %). På andreplass havner hotell som ikke lever opp til lovet standard (48 %), fulgt av insekter/skadedyr (45 %). Også på hotellet er det en del irritasjonsmomenter som andre hotellgjester forårsaker. Noe man bør unngå å gjøre er å reservere solsenger ved bassenget eller på stranden ved å legge på håndklær tidlig om morgenen, det irriterer 28 prosent av oss. Når det kommer til hotelloppholdet er det dårlig rengjorte rom som irriterer flest nordmenn (58 %).

Tatt fra undersøkelsen:
• 59 prosent oppgir at de reiser utenlands i vinter for å få sol og varme

• 55 prosent oppgir at de ville droppe de norske tradisjonene dersom de skal feire juli i utlandet og istedenfor feire slik de lokale tradisjonene tilsier.

• 47 prosent svarer at de kommer til å reise lite mye de kommende 12 månedene sammenliknet med de foregående tolv månendene, mens 29 prosent kommer til å reise mer.

Om undersøkelsen:
Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse med et riksdekkende representativt utvalg på 1007 personer i perioden 29. augusti – 5. september 2012.

Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef Ticket Feriereiser AS
+47 905 94 673, ellen.wolff.andresen@ticket.no

For å få hele undersøkelsen samt regional forskjeller, kontakt:
Jeanette Ramnitz, PR-konsulent for Tickets PR-byrå Agency
+46 768 22 99 05, jeanette@agency.se

Vedlegg 1:
Tickets topp ti vinteren 2012/2013. Ticket har tatt fram topplistene for bestillinger gjort fram til og med 21. september 2012 med avreise i perioden 1. november – 30. mars 2012, for alle typer reiser. Forrige års plassering på samme tidspunkt står i parentesene.

Ti-på-topp destinasjon:

1. Gran Canaria, Spania (1)

2. Tenerife, Spania (2)

3. Bangkok, Thailand (3)

4. Phuket, Thailand (4)

5. New York, USA (8)

6. Lanzarote, Spania (5)

7. London, Storbritannia (7)

8. Sharm El Sheikh, Egypt (6)

9. Miami, USA (11)

10. Fort Lauderdale, USA (15)

Ti-på-topp land:

1. Spania (1)

2. USA (3)

3. Thailand (2)

4. Storbritannia, (5)

5. Egypt, (4)

6. Tyskland, (7)

7. Mexico, (9)

8. Cuba, (12)

9. Danmark (11)

10. Forente Arabiske Emirater (14)

• ticket reisebyrå
  • gran canaria
  • 2012
  • charter
  • cruise
  • usa

Ticket Feriereiser er Nordens største reisebyråkjede som tilbyr privatreiser fra samtlige ledende charter- og reisearrangører, cruise og flyselskaper og hotell. Salget i Norge og Sverige skjer fra 76 butikker, telefon og på nett via ticket.no og ticket.se. I Danmark skjer salget via ticket.dk. Salgets inntekter er på ca 3,6 milliarder kroner og selskapet har rundt 320 årsverk. Ticket Feriereiser eies av Braganza AS. Ticket gjør det enkelt for deg å finne og bestille reise. Gjennom kun en kontakt med oss får du overblikk av markedets brede utvalg. Gjennom vår høye kompetanse og servicenivå gir vi deg råd og hjelp for at du skal få den beste ferieopplevelsen.